به گزارش وبسایت خبری، تحلیلی و آموزشی تصادف نیوز، خودرو مانند بسیاری از وسایل به مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند و در عین مفید بودن می تواند بسیار خطر ناک باشد. سالیانه ۳۰۰۰۰ هزار نفر تنها در ایالات متحده جانشان را حوادث رانندگی از دست میدهند. ایمنی خودروهای برقی د ر تصادف از مسائل جدید حوزه خودروست که با توجه به افزایش استفاده از این خودروها بسیار با اهمیت است.در این مطلب به ایمنی خودروی برقی میپردازیم.
فهرست مطالب
عوامل موثر بر ایمنی خودروهای برقی در تصادف

عواملی که باعث خطرآفرین بودن خودرو میشود عبارتند از:
- اندازه،
- وزن،
- سرعت،
- شتاب
و مهمتر از همه باک پر از بنزین، مادهای که میتواند بهطور بالقوه آتش بگیرد و انفجار ایجاد کند.چیزی که خودروهای الکتریکی را نسبت به خودروهایی که دارای موتورهای احتراق داخلی هستند ایمنتر میکند، این مورد هست که این نوع خودروها بنزین مصرف نمیکنند و فاکتور جدیدی را وارد معادلهی امنیت میکنند. تقریبا تمام خودروهای الکتریکی که در حال ورود به بازار هستند، از باتریهای لیتیوم-یون استفاده میکنند و همتنطور که احتمالا می دانید باتریهای لیتیوم-یون به راحتی آتش میگیرند و گاهی اوقات منفجر میشوند.

ما یاد گرفتهایم که با خطرات خودروهای دارای موتور احتراق داخلی کنار بیاییم. سازندگان خودرو با تلاش زیاد سیستمهایی را طراحی کردهاند تا خطرات جانی به حداقل برسد که کمربند ایمنی و کیسه هوا دو نمونه مهم از آنها هستند. همینطور پذیرفتهایم که تلفات جانی در سوانح رانندگی اجتناب ناپذیرست و این بهایی میباشد که برای تمام فواید خودرو میپردازیم. ناگفته نماند که خودروها در برخی از موارد جان ما را نجات میدهند. به این فکر کنید که اگر همین آمبولانسهای دارای موتور احتراق داخلی وجود نداشتند، چند نفر در روز جان خود را از دست میدادند. شاید به این نتیجه برسیم که خودرو بیشتر نجات دهنده هست تا کشنده.
باتریهای لیتیوم-یون چقدر ایمن هستند؟
با اینکه به تدریج از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای الکتریکی میرویم، آیا به سمت چیزی میرویم که ایمنی آن از خودروهای موجود کمتر میباشد؟ باتریهای لیتیوم-یون چقدر ایمن هستند؟ مواردی مستند بسیاری را میتوان یافت که باتریهای لیتیوم-یون لپتاپ و تلفن همراه آتش گرفته و سوختهاند. مشکل به تراکم بالای انرژی در این باتریها مربوط میشود. میزان انرژی ذخیره شده در هر باتری به نسبت اندازهی باتری بسیار زیادست. به همین دلیل هست که باتریهای لیتیوم-یون در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد اما در عین حال برخی از مشخصههای مواد منفجره را نیز به این خودروها میدهند. اگر یک باتری کوچک در تلفن همراه خطرناک باشد، تصور کنید باتریهای خودروهای برقی که بسیار بزرگترند چه فاجعه هایی را میتوانند خلق کنند. به عنوان مثال، جعبه باتری در خودرو تسلا رودستر حاوی ۷۰۰۰ باتری است که در زیر کاپوت قرار دارد.
راه ایجاد ایمنی در تصادفات

برای مقابله با خطرات احتمالی این نوع باتریها، تسلا و دیگر سازندگان خودرو در حال نصب سیستمهای ایمنی بر روی این خودروها هستند. به عنوان مثال، فیوزها و قطعکنندههای جریان که در صورت بروز خطر باتری را قطع میکنند از جمله این دستگاهها هستند. خنک نگه داشتن باتریها نیز بسیار ضروری است. هر چه باتریها داغتر شوند، احتمال انفجار آنها هم بیشتر میشود.
تسلا و همینطور فورد در خودروهای جدید الکتریکی خود مایع خنک کنندهی رادیوتور را بر روی بدنهی باتری به گردش در میآورند تا دمای آن به حداقل ممکن برسد. نیسان در مدل LEAF تمام الکتریکی خود، از سیستم خنک کننده که از هوا استفاده میکند بهره میگیرد. جدا کردن باتریها از یکدیگر بهجای اینکه به صورت یکجا در جعبه قرار گیرند نیز میتواند ایمنی را بالا ببرد. اگر باتریها به صورت جداگانه در جعبههای فولادی قرار بگیرند، آتش سوزی در یکی از آنها به باتریهای دیگر سرایت نمیکند.
جای تعجب نیست که در حال حاضر یکی از پیشگامان ایمنسازی خودروهای برقی شرکت ولوو است. این شرکت همیشه ایمنی را در راس کارهای خود قرار داده است. ولوو برای ایجاد ایمنی خودروی برقی در تصادف در مدل جدید C30 DRIVe برقی خود جعبه باتری را تا جایی که امکان داشته از قسمتهای ضربهگیر خودرو دورتر نصب کرده تا در هنگام تصادف آسیب نبیند. تومایس برابرگ کارشناس ایمنی شرکت ولوو است. وی میگوید «در آینده شاهد خودروهای الکتریکی خواهیم بود که از اتومبیلهای دارای احتراق داخلی بسیار ایمنتر هستند.» ما هم امیدواریم همینطور باشد.
تصادف و حریق خودروی تسلا
هر چند وقت یک حادثه در صنایع مختلف می تواند باعث ایجاد تحولی جدید در آن صنعت شود. تصادف خودروی تسلا که همیشه در مورد ایمنی و پیشرفته بودن آن شنیده ایم از آن دسته اتفاقاتی است که می تواند در آینده ی نه چندان دور ایمنی خودروهای برقی را افزایش دهد و قوانین و مقررات جدیدی را برای تولید ایمن این دسته خودروها ایجاد نماید.
شرح تصادف خودروی تسلا و عدم برخورداری از ایمنی خودروی برقی در تصادف
رسانه های محلی ایالت فلوریدای آمریکا از تصادف شدید و آتش گرفتن یکی از خودروهای تسلا مدل اس در شهر فورت لادردیل ایالات متحده آمریکا خبر دادند. در این حادثه متاسفانه دو تن از سرنشینان نوجوان خودرو جان خود را از دست دادند. یکی دیگر از آنها نیز با جراحات شدیدی به بیمارستان منتقل شد.

نمونه ای از خودروی تسلا که آتش گرفته است

رسانه های محلی در نخستین لحظات حضور خبرنگاران خود در محل حادثه، از شدت برخورد خودرو برقی با دیواره بتنی کنار جاده و مرگبار بودن این حادثه و آتش سوزی متعاقب آن گزارش دادند.
به گفته پلس این شهر، علت این حادثه سرعت غیرمجاز و بسیار بالای این خودرو بوده است که موجب انحراف از مسیر و برخورد شدید با دیواره بتنی کنار جاده شده و جان دو تن از سرنشینان خودرو را گرفته است.
نکته ای که برای پلیس و انجمن ایمنی بزرگراههای ایالات متحده از اهمیت خاصی برخوردار است، آن است که بلافاصله پس از برخورد و تصادف، خودرو آتش گرفته و دچار حریق بزرگی می شود. به گونه ای که آتش سرتاسر خودرو و اطرافش را در بر گرفته است.

هرچند که به گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نکته مبهم و مشکوکی در این تصادف و حریق وجود ندارد، اما با این حال انجمن ملی ایمنی حمل و نقل و بزرگراههای ایالت متحده آمریکا به این مساله ورود یافته و تحقیقاتی را درباره علت آتش سوزی خودروی تسلا آغاز کرده است.
این دومین باری است که در دو ماه اخیر، خودروی ساخت شرکت تسلا موتورز آمریکا دچار تصادف و حریق می شود و ایمنی خودروی برقی در تصادف را به چالش می کشد.
آینده خودرو برقی
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند. با این تفاسیر افزایش ایمنی خودروی برقی در سال های آتی دور از انتظار نخواهد بود.
مواردی مستند بسیاری را میتوان یافت که باتریهای لیتیوم-یون لپتاپ و تلفن همراه آتش گرفته و سوختهاند. مشکل به تراکم بالای انرژی در این باتریها مربوط میشود. میزان انرژی ذخیره شده در هر باتری به نسبت اندازهی باتری بسیار زیاد است. به همین دلیل است که باتریهای لیتیوم-یون در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد اما در عین حال برخی از مشخصههای مواد منفجره را نیز به این خودروها میدهند.

ایمنی خودروهای برقی در تصادف
ایمنی خودروهای برقی هنوز هم در دنیا جای بحث و تردید دارد. خودروسازهای بزرگ هم هنوز این ریسک را نمیکنند که تولید انبوه کنند