تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
86

خواب آلودگی راننده از عوامل مهم تصادفات + جلوگیری از خستگی راننده و فناوری های جدید

  • کد خبر : 20951
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۵
خواب آلودگی راننده از عوامل مهم تصادفات + جلوگیری از خستگی راننده و فناوری های جدید

به گزارش وبسایت خبری، تحلیلی، آموزشی  تصادف نیوز،  خطاهای انسانی از عوامل اصلی  بروز تصادفات جاده ایست. این خطاها در اثر اشتباهات رانندگان با مهارت رانندگی پایین ، عادات نامناسب در رانندگی، نوشیدن مشروبات الکلی و خواب آلودگی و خستگی راننده می تواند رخ دهد. در این مطلب سعی کرده ایم در مورد دلایل لزوم […]

به گزارش وبسایت خبری، تحلیلی، آموزشی  تصادف نیوز،  خطاهای انسانی از عوامل اصلی  بروز تصادفات جاده ایست. این خطاها در اثر اشتباهات رانندگان با مهارت رانندگی پایین ، عادات نامناسب در رانندگی، نوشیدن مشروبات الکلی و خواب آلودگی و خستگی راننده می تواند رخ دهد. در این مطلب سعی کرده ایم در مورد دلایل لزوم اجتناب از خستگی در رانندگی صحبت کنیم.

خستگی راننده

ساعات پرخطر تصادف

خستگی راننده می تواند باعث حوادث رانندگی شود. مطالعات نشان داده اند که تعداد تصادفات رانندگی به دلیل خواب آلودگی بین ساعات ۱۱ شب تا ۲ صبح بیشتر از سایر ساعات شبانه روز است.

همچنین در صورت ثابت نگه داشتن تعداد خودروهای عبوری، احتمال وقوع تصادفات رانندگی به دلیل خواب آلودگی همگام با عدم استراحت فرد در ساعات شب افزایش چشمگیری پیدا می کند.

علایم خستگی راننده چیست؟

خستگی راننده و رانندگی پر خطر

علایم خستگی مفرط عبارتند از : خمیازه های مکرر، باز نگه داشتن چشم ها به سختی، فراموشی دقايق یا ثانیه های آخر، عدم توانایی تمرکز و انحراف خودرو به خط دیگر.

به بیان دیگر نیز می توان این دسته بندی ها را برای علائم خستگی راننده مطرح کرد:

  • حرکات نوسانی سر و گردن،
  • احساس سنگینی در پلکها،
  • عدم تمرکز روی رانندگی و رویا پردازی در ذهن،
  • عدم توانایی کنترل خودرو بین خطوط،
  • کاهش سرعت واکنش نسبت به شرایط ،
  • عدم کنترل آگاهانه بر روی سرعت خودرو ،
  • احساس خشکی در دهان، بینی، حنجره و نیاز به نوشیدن آب برای رفع عطش ،
  • احساس بالا رفتن حرارت بدن ،
  • خمیازه پیاپی ،
  •  ضعف عضلانی که باعث شده فرد در نتیجه به کلاج فشار کافی نداده و به همین دلیل تعویض دنده با سر و صدا توام می گردد.

در زمان خستگی راننده چه باید کرد؟

اگر فرد احساس خستگي و يا خواب آلودگي مي كند، بهتر است بلافاصله سرعت را کم کند و خودرو را به کنار جاده بکشاند. درب ها را قفل نموده و چرت کوتاهی در حدود ۲۰ تا ۴۵ دقیقه بزند یا در نزدیک ترین قهوه خانه و یا پمپ بنزین توقف کند و یك چاي ميل کند. صاف بنشیند و لم ندهد، سعی کند ترانه ای بخواند و اگر تنها نيست، با ديگران صحبت کند. شیشه های خودرو را تمام مدت پایین بکشد یا کولر را روشن کند و باد آن را طوری تنظیم کند که به صورتش بخورد.

ناآشنا بودن مسیر رانندگی، همچنین فواصل طولانی و خسته کننده می تواند خطرات بیشتری ایجاد کند. پیشنهاد می شود در فواصل دو ساعته چند دقیقه را به استراحت اختصاص دهید. از آنجایی که خطر تصادفات مربوط به خستگی رانندگان شب ها حدود ده برابر روز است در نتیجه اگر از کسانی هستید که خیلی زود حالت خواب آلودگی بر شما چیره می شود حتما مسافرت را به زمان مناسب تری موکول کنید و شب ها بیشتر استراحت نمایید. همچنین رانندگی بیش از ۸ ساعت در روز در تحقیقات مناسب تشخیص داده نشده است.

صفر تا هزار سیستم های ایمنی خودرو

خستگی راننده همچون مواد مخدر است

تصادف رانندگی و خواب آلودگی

شدت تاثیر خستگی بر رانندگان به حدی است که می توان آن را با تاثیر مواد مخدر نیز مقایسه کرد و عدم توجه به این عامل مهم تصادفات رانندگی می تواند منجر به تصادفات مرگبار بشود. در حالت خستگی هرچند فرد تسلط کمتری بر اتومبیل خود دارد اما د رکمال تعجب تمایل بیشتری به رانندگی با سرعت بالاتر دارند به همین علت شدت خسارات و تلفات ناشی از این تصادف ها بسیار بالاست. در بررسی های صورت گرفته نشان داده شد که از ۴ راننده در حالت خستگی تنها یک راننده از ادامه رانندگی صرف نظر می کند و ۳ راننده به راننگی ادامه می دهد که لزوم بحث و آموزش و فرهنگ سازی بیشتر در این حوزه را نشان می دهد.

سیستم های جلوگیری از خواب آلودگی راننده و بروز تصادف

خستگی راننده و سیستم های جلوگیری از تصادفات

سیستم هشدار خواب آلودگی به طور معمول شامل یک دوربین، حس گر، و چندین پردازشگر است. دوربین نصب شده در  پشت آینه جلو  فاصله بین خودرو و علائم اطراف  راه را می سنجد. حس گرها وظیفه ثبت  الگوی حرکت خودرو را دارند و اطلاعات در پردازشگرها ثبت می‌شود. پس از ذخیره سازی ، احتمال خطر حساب می‌شود. درصورت احتمال خطر بالا ، سیستم با استفاده از آلارم های صوتی، فرد را هشیار می‌کند.

سیستم های ایمنی خودرو

هشدار با ویبره

یک مخترع ایرانی سیستمی طراحی کرد تا بتوان با استفاده از آن از خواب آلودگی راننده جلوگیری کرد. این دستگاه بر روی فرمان اتومبیل نصب می شود و با ایجاد ویبره در فواصل زمانی مختلف موجب هوشیاری راننده می گردد. از آنجایی که هر عامل خارجی می تواند بعد از مدتی برای راننده عادی شود این سیستم هشدار از ویبره های ریتمیک جهت جلوگیری از این امر استفاده می کند.

سیستم صوتی هشدار

سیستم دیگری در آلمان به جای تمرکز بر الگوهای رفتاری راننده وضعیت جاده و اتومبیل را آنالیز می کند. هر گونه اقدام نامناسب در اثر خواب آلودگی یا عدم تمرکز راننده باعث می شود تا سیستم هشدار فعال شود و راننده را آگاه نماید.

هشدار دهنده های پوشیدنی

تعدادی از دانشجویان سنگاپوری نیز با استفاده از یک ساعت پوشیدنی و بررسی ضربان قلب راننده از وضعیت هوشیاری او آگاه شده و در صورت لزوم هشدارهای لازم را به وی بدهد.

در این لینک می توانید با این تکنولوژی ها بیشتر آشنا شوید.

در کنار تمام فناوری هایی که روز به روز در حال گسترش است و می تواند در کاهش خواب آلودگی رانندگان موثر باشد اما باید توجه داشت هیچکدام از این سیستم ها نمی تواند جایگزین استراحت و خواب مناسب رانندگان را بگیرد. در نتیجه بهتر است در فواصل زمانی مناسب رانندگی را متوقف نمایید و با استراحت و نوشیدن چای خستگی خود را بر طرف نموده و با تمرکز کامل مجدد به رانندگی ادامه دهید.

سایر مطالب آموزشی وبسایت تصادف نیوز:

آموزش 
تحلیل 

اخبار 

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=20951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 9

تصادف نیوز