تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

  • کد خبر : 34475
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

کلاه ایمنی

استفاده از انواع لوازم ایمنی در محیط کاری یکی از ضروریاتی است که می تواند خسارات حانی و مالی در محیط کار را افزایش دهد. یکی از این لوازم کلاه ایمنی است.  در تعریف اینکه کلاه ایمنی چیست؟ می توان گفت وسیله حفاظتی شخصی است که برای محافظت از سر در برابر ضربه، نفوذ اشیاء، برق گرفتگی و سایر خطرات استفاده می‌شود. این وسیله از جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، فایبرگلاس، فلز و کامپوزیت ساخته می‌شود و در طرح‌ها و مدل‌های متنوعی برای کاربردهای مختلف عرضه می‌شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت کلاه ایمنی چیست و در ادامه به مهمترین کاربردهای ان اشاره می کنیم.

کلاه ایمنی چیست؟

انواع کلاه ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی برای افزایش امنیت افراد در محیط های پرخطر یکی از مهمترین ضروریات است. به طور کلی، کلاه ایمنی وسیله‌ای است که از جمجمه و مغز در برابر آسیب‌های ناشی از سقوط اشیاء، برخورد با سطوح سخت و سایر خطرات محافظت می‌کند. این وسیله با جذب ضربه و پخش آن در سطح وسیع‌تر، از آسیب جدی به سر جلوگیری می‌کند. علاوه بر کلاه ایمنی باید از دیگر اقلام ایمنی که می تواند منجر به افزایش ایمنی فرد و حفظ سلامت وی شود، استفاده کنید. البته اینکه باید از کدام اقلام ایمنی استفاده کنید، بستگی به محیط کار دارد.

در نظر داشته باشید که هر کالای ایمنی در محیط کار باید دارای استانداردهای لازم باشد تا از فرد در برابر آسیب های احتمالی حفاظت کند.

انواع کلاه ایمنی

حتما به خوبی می دانید که افراد در محیط های کاری مختلف در معرض آسیب های متفاوت هستند. از همین رو انتخاب کلاه هایی متناسب با این محیط ها ضروری است. کلاه‌های ایمنی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. برخی از رایج‌ ترین انواع کلاه ایمنی عبارتند از:

  • کلاه ایمنی صنعتی: این نوع کلاه برای محافظت از سر در برابر ضربه، نفوذ اشیاء و برق گرفتگی در محیط‌ های صنعتی مانند کارخانه‌ ها، معادن و پالایشگاه‌ ها استفاده می‌ شود.
  • کلاه ایمنی ساختمانی: این نوع کلاه برای محافظت از سر در برابر ضربه و سقوط اشیاء در محیط ‌های ساختمانی مانند کارگاه‌ های ساختمانی و پل سازی استفاده می‌شود.
  • کلاه ایمنی ورزشی: این نوع کلاه برای محافظت از سر در برابر ضربه در حین انجام فعالیت‌ های ورزشی مانند دوچرخه‌ سواری، موتورسواری، کوهنوردی و اسکی استفاده می‌شود.
  • کلاه ایمنی آتش نشانی: این نوع کلاه برای محافظت از سر در برابر ضربه، حرارت و شعله در حین عملیات آتش نشانی استفاده می‌شود.

کاربردهای کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی را بسته به محیطی که در آن فعالیت می کنید، باید انتخاب کنید. از همین رو هر کدام از این کلاه ها در مورد خاصی استفاده می شود. برخی از رایج‌ ترین کاربردهای کلاه ایمنی عبارتند از:

  • محیط‌ های صنعتی مانند کارخانه‌ها، معادن، پالایشگاه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و …
  • محیط‌ های ساختمانی مثل کارگاه‌های ساختمانی، پل سازی، سوله سازی و …
  • فعالیت ‌های ورزشی مانند دوچرخه‌سواری، موتورسواری، کوهنوردی، اسکی، اسکیت و …
  • عملیات آتش نشانی اطفاء حریق، نجات و امداد و …
  • کار در ارتفاع مانند  برج سازی، نصب و تعمیر خطوط برق، کار بر روی دکل‌های مخابراتی و …
  • کار در معابرمانند  راهداری، خط کشی خیابان، نصب علائم و …

استانداردهای کلاه ایمنی

کلاه‌های ایمنی باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی ساخته شوند تا از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشند. به این معنا که استفاده از کلاه هایی که تنها شبیه به کلاه های ایمنی استاندارد است، توان دفع آسیب و مخاطرات را ندارد. برخی از مهم‌ترین استانداردهای کلاه ایمنی عبارتند از:

  • استاندارد EN 397: این استاندارد برای کلاه‌های ایمنی صنعتی و ساختمانی در اروپا تدوین شده است.
  • استاندارد ANSI Z89.1: این استاندارد برای کلاه‌های ایمنی صنعتی در ایالات متحده آمریکا تدوین شده است.
  • استاندارد Snell M2010: این استاندارد برای کلاه‌های ایمنی ورزشی در ایالات متحده آمریکا تدوین شده است.

این استاندارد در ایران براساس استاندارد ایزو شناخته می شود. اما از آنجا که بسیاری از این محصولات وارداتی هستند از همین رو در زمان خرید محصول مورد نظر به استاندارد و اصل بودن محصول توجه کنید.

مزایای استفاده از کلاه ایمنی

تجهیزات ایمنی موتور

همانطور که پیشتر گفته شد کلاه ایمنی کاربردهای مختلفی دارد که مهمترین دلایل آن، مزیت هایی است که استفاده از آن به همراه دارد. از مهمترین مزایای کلاه ایمنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از سر در برابر ضربه: کلاه ایمنی با جذب ضربه و پخش آن در سطح وسیع‌تر، از آسیب جدی به سر جلوگیری می‌کند. این مهمترین مزیتی است که کلاه های ایمنی برای مصرف کنندگان آن دارد.
  • محافظت از سر در برابر نفوذ اشیا: کلاه ایمنی می‌تواند از نفوذ اشیاء مانند میخ، پیچ و قطعات فلزی به سر جلوگیری کند. البته بسته به محیط کار مقاومت این کلاه ها نیز افزایش پیدا می کند.
  • محافظت از سر در برابر برق گرفتگی: کلاه‌های ایمنی که از جنس مواد عایق هستند می‌توانند از سر در برابر برق گرفتگی محافظت کنند. از همین رو کسانی که در زمینه برق فعالیت دارند، می توانند از این کلاه ها استفاده کنند.
  • کاهش خطر مرگ و میر: استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از آسیب‌های سر را تا حد زیادی کاهش دهد. از همین رو استفاده از این کلاه ها در محیط های کاری پرخطر امری ضروری است. در واقع بهداشت محیط کار استفاده از این کلاه ها را الزامی می کند.

نتیجه گیری

کلاه ایمنی یک وسیله حفاظتی ضروری برای افراد شاغل در محیط ‌های پرخطر و همچنین برای ورزشکاران است. استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند از جان انسان‌ها در برابر خطرات متعددی محافظت کند. در حال حاضر کلاه های ایمنی که در بازار وجود دارد، دارای استانداردهای مختلفی است که بسته به محیط کار و آسیب های احتمالی آن هر کدام از این موارد انتخاب می شود. اما نکته مهم خرید کلاه های ایمنی از شرکت های معتبر است. اصل بودن این کلاه ها بر میزان ایمنی آن تاثیرگذار است. شرکت هترمن به عنوان یکی از معتبرترین عرضه‌کنندگان تجهیزات ایمنی در ایران، طیف وسیعی از کلاه‌های ایمنی را در انواع مختلف و با برندهای معتبر جهانی ارائه می‌دهد.برای خرید این محصول می توانید از طریق وبسایت این شرکت اقدام کنید.

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=34475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز