تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
88

با فناوری های نوین و سیستم های ایمنی خودرو آشنا شوید

  • کد خبر : 30485
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۶:۴۱
با فناوری های نوین و سیستم های ایمنی خودرو آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری تحلیلی، خبری و آموزشی تصادف‌نیوز ، تصادفات جاده ای یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در ایران است و نقص ایمنی خودرو در بسیاری از تصادفات موجب افزایش صدمات وارده به راننده و سرنشینان خورو می شود. لذا استفاده از فناوری های ایمنی خودرو باعث افزایش توانمندی رانندگان در کنترل […]

سیستم های ایمنی خودرو

به گزارش خبرگزاری تحلیلی، خبری و آموزشی تصادف‌نیوز ، تصادفات جاده ای یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در ایران است و نقص ایمنی خودرو در بسیاری از تصادفات موجب افزایش صدمات وارده به راننده و سرنشینان خورو می شود. لذا استفاده از فناوری های ایمنی خودرو باعث افزایش توانمندی رانندگان در کنترل اتومبیل می شود و در مواقع بحرانی به کمک راننده می آید. در این نوشته با این سیستم های ایمنی خودرو آشنا خواهیم شد.

 

سیستم های ایمنی خودرو فعال و غیر فعال چیست ؟

سیستم های ایمنی خودرو را می توان به  به ۲ دسته  اصلی غیر فعال و فعال تقسیم نمود.

سیستم های ایمنی غیرفعال یا inactive safety system چیست ؟

فرض کنید راننده ای با شدت به یک مانع برخورد می کند یا در اثر ترمز ناگهانی به سمت شیشه جلو پرتاب می شود . آیا در اتومبیل شما سیستمی برای جلوگیری از این حادثه وجود دارد ؟ سیستم های ایمنی غیرفعال تنها  در زمان  وقوع تصادفات وظیفه ی کاهش تلفات و صدمات به راننده و سرنشینان را به دوش می کشند.

کمربندهای ایمنی ، کیسه های هوا ، فیوز قفل کن از معروف‌‍ترین سیستم های ایمنی غیرفعال خودرو هستند.

کیسه هوای جانبی

این کیسه‌های هوا می توانند در قسمت در اتومبیل  و یا در صندلی قرار داده شوند و می توانند به شکل قابل ملاحظه‌ای جراحات قفسه سینه را در تصادف از طرفین کاهش ‌دهند. شرکت خودروسازی ولوو برای اولین بار کیسه‌ هوای جانبی را در خودروهای سدان و واگن ۸۵۰ مدل ۱۹۹۵ به کار برد. خودروهایی مانند مرسدس بنز کلاس E از دو کیسه‌ هوای جانبی مجزا استفاده می کنند. همچنین خودروهای دیگری چون شاسی بلندهای سایز متوسط شورولت Traverse، بیوک و GMC Acadia  از این کیسه های هوا بهره می برند که در وسط خودرو قرار می‌گیرد و مانع آسیب به سرنشینان خودرو می شود.

 کیسه هوای پرده‌ای محافظ سر

سیستم های ایمنی خودرو ایربگ پرده ای محافظ سر

کیسه هوای پرده ای محافظ سر از جمله فناوری هایی است که ابتدا در شرکت ولوو برای محافظت از برخورد با شیشه های جانبی  استفاده شد. ولوو رسالت خود را تولید خودروهایی می داند که ایمن هستند. در واقع ولوو می خواهد این پیام را منتقل کند که ولوو یعنی ایمنی. این کیسه های هوا هنوز در بسیاری از کشور ها از جمله آمریکا اجباری نیستند. کیسه‌های هوای پرده‌ای برای محافظت از سر و صورت راننده و سرنشینان در هنگام واژگونی و یا برخورد خرده شیشه های خودرو، مدتی بعد از برخورد همچنان شرایط خود را حفظ می‌کنند.

 ترمز اضطراری خودکار

گاهی راننده ممکن است با دستکاری ضبط ماشین، صحبت با سرنشینان ، توجه به صفحه موبایل یا کار کردن با دکمه های روی داشبود دچار حواس پرتی شود و هر آن با یک مانع ، عابر یا خودروی روبرویی برخورد نماید. در این هنگام ضرورت وجود یک سیستم ایمنی برای ترمز خودکار احساس می شود. این سیستم ترمز خودکار ترکیبی از رادار ، لیزر و دوربین است که می تواند موجب توقف اضطراری خودرو شود. بنا به حساسیت دستگاه ممکن است نسبت به عابران و دوچرخه سواران نیز توانایی تشخیص و توقف داشته باشد.

سیستم های ایمنی فعال خودرو یا active safety system را می شناسید ؟

سیستم های ایمنی فعال خودرو تجهیزاتی هستند که بر روی خودروها نصب شده و مانع از ایجاد تصادف می شوند. سیستم های ایمنی فعال ، هنگامی که استارت خودرو زده می شود شروع به فعالیت می کند و از به وجود آمدن تصادفات جلوگیری می کند.

خودروسازان سعی می کنند که هم سیستم ایمنی فعال و هم سیستم ایمنی غیر فعال خودرو را بهبود بخشند ، یعنی هم از ایجاد تصادف جلوگیری کنند (با کمک سیستم ایمنی فعال) و هم اگر تصادفی ایجاد شد ، تلفات و خسارت های آن را کاهش دهند.

سیستم های ایمنی فعال گستره ی وسیعی دارند و عموما جدید محسوب می شوند.

سیستم روشنایی HID تطبیقی

اضافه شدن شعاع نور و چرخیدن نور چراغ ها در جهت دور زدن اتومبیل می تواند خطرات رانندگی در شب را کاهش دهد. همچنین این سیستم ها می تواند مانع مزاحمت شدت نور برای راننده جلویی شود. اما از سویی دیگر این نوع لامپ ها از نظر هزینه تفاوت بسیار زیادی با سایر سیستم های نوری قدیمی تر دارند که می تواند یکی از موانع اصلی برای استفاده از این محصول باشد. شاید با آمدن نصل های جدیدتر این محصول و افزایش دوام این محصول بتواند توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کند.

سیستم های ایمنی پایدارکننده خودرو car-stability-systems

سیستم های ایمنی خودرو ESP

سیستم های پایدار کننده ، با ایجاد پایداری و ایمنی بیشتر برای اتومبیل در تمام حالت های رانندگی ، مانع از بروز تصادف می شوند مانند سیستم های ABS , EBD , ESP .

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

پیشگیری از تصادف

این سیستم ایمنی خودرو برای اولین بار در خودروهای مرسدس بنز و بی ام دابلیو قرار گرفت. اگر خودرو در آستانه لغزش یا انحراف از مسیر قرار گیرد، سیستم کنترل پایداری بی‌درنگ به‌طور خودکار در یک یا چند چرخ اقدام به ترمزگیری می‌کند یا توان مورد استفاده را کاهش می‌دهد تا خودرو را به مسیر بازگرداند. این عملکرد  به قدری سریع انجام می شود که اغلب راننده متوجه شرایط و حوادثی که امکان وقوع آن‌ها هست، نخواهد شد. از ۲۰۱۲ این سیستم در خودروهای آمریکا اجباری شده است.

  ترمزهای ضد قفل از سیستم های ایمنی خودرو

ترمزهای ضد قفل (ABS)یا  Anti-lock Braking System از نوآوری های مهم مرتبط با صنایع خودرو است.

ترمز ای بی اس در زمان ترمزگرفتن با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لِنت را با دیسک یا کاسه قطع و وصل می نماید. تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمزها می‌شود. ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۲ به بعد استفاده از این نوع سیستم ترمز ضد قفل را اجباری کرده است.

فولاد با استحکام بیشتر

همواره روش های جدیدی برای تولید فولاد سبک تر و مستحکم تر به وجود می آید. این فولاد جدید در نقاط کلیدی خودرو می توانند کاربرد بسیار مهمی پیدا کنند. ستون های خودرو و قسمت زیر پای راننده از نقاط حساسی هستند که در صورت استفاده از مواد اولیه قوی تر باعث کاهش احتمال آسیب می شود و ضمن افزایش استحکام شاسی کیفیت سواری اتومبیل را نیز افزایش می دهد.

سیستم های ایمنی خودرو هشداردهنده به راننده car-alarm-systems

یکی از حالاتی که موجب افزایش تصادفات مرگبار می شود خواب آلودگی راننده است . اگر اتومبیل شما دارای یک سیستم اخطار دهنده هوشمند باشد تا شما را مجددا هوشیار نماید در واقع از نمونه ای از سیستم های هشدار به راننده در خودروی خود بهره می برید. این سیستم ها هروقت حس کنند ، راننده از عوامل ایمنی در رانندگی غفلت کرده یا سایر عوامل خطرناک راننده و خودرو را تهدید می کنند ، با هشدار به موقع به راننده ، مانع تصادف و آسیب به خودرو ، سرنشینان ، عابران پیاده و سایر خودروها می شوند.

تشخیص هوشیاری راننده - سیستم های ایمنی هشدار دهنده به راننده

تشخیص هوشیاری راننده - هشدار دهنده جلوگیری از تصادفات

سیستم نظارت بر فشار تایرها از جمله سیستم های ایمنی خودرو است

پنچری یا عدم تنظیم باد لاستیک ها می تواند مشکلات زیادی را برای رانندگان خصوصا در مسافرت های خارج از شهر ایجاد نماید. سیستم‌های نمایش فشار باد تایرها یا  (TPMS) که از سال ۲۰۰۷ (در ایالات متحده آمریکا) اجباری شده‌اند، در نسخه ارزان‌قیمت‌تر، سرعت چرخ‌ها را اندازه می‌گیرد و با داده‌هایی که در اختیار دارد، مقایسه می‌کند. تایری که دارای شرایط مناسبی نباشد با سرعت متفاوتی نسبت به دیگر تایرها حرکت می‌کند و در این هنگام چراغ هشداردهنده آن روشن می‌شود. دسته ای دیگر از این سیستم‌ها از حسگرهای فشار بی سیم بهره می‌برند که داخل هر چرخ تعبیه می‌شود و فشار لحظه‌ای آن را تعیین می‌کنند. برای رانندگانی که در مسابقات شرکت می‌کنند یا پیچ‌های تند را با سرعت پشت سر می‌گذارند، سیستم TPMS برای اطلاع از رسیدن هر چهار تایر به دمای کاری مورد نظر، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 سیستم نظارت بر نقاط کور باعث پیشگیری از تصادفات می شود

 سیستم های خودرو

این سیستم یکی از کاربردی ترین فناوری های به کار رفته در خودرو ها برای افزایش تسلط و افزایش دید رانندگان بر سایر خودروهای نزدیک به خودرو است. اگر این سنسورها توسط گرد و غبار و برف و سایر عوامل محیطی تحت تاثیر قرار نگیرند می توانند علائم هشدار دهنده ای را به نمایش در آورند. از جمله چراغ هایی که در داخل آیینه ها تعبیه می شود. این سیستم خصوصا در پیشگیری از اشتباهاتی که در جابه جایی بین خطوط اتفاق می افتد موثر است.

 سیستم دید در شب از سیستم های ایمنی خودرو و پیشگیری از تصادفات

دید در شب ماشین پیشگیری از تصادفات

شاید سیتم های دید در شب را در فیلم ها یا  در دوربین های فیلم برداری دیده باشید. این سیستم در خودروها نیز قابل نصب است و می تواند تصاویر حیوانات یا عابرین پیاده ای که ممکن است خارج از حوزه روشنایی چراغ های اتومبیل هست را در یک ال سی دی به نمایش در می آورد. این سیستم های گران قیمت تا حدودی به خودرو های گران قیمت محدود شده اند اما در صورت استفاده می تواند به کمک اشعه مادون قرمز در رانندگی ایمن تر به راننده کمک کند.

 

 سیستم هشدار انحراف از مسیر( ILAS )

ILAS مخفف عبارت Involuntary Lane-Cross Alert System است که جهت اخطار به راننده جهت آگاهی از هرگونه خروج از مسیر ناخواسته به کار می رود. این سیستم از طریق ویبره صندلی می تواند راننده ای که دچار خستگی یا حواس پرتی شده باشد را هوشیار نماید. برخی از گونه های پیشرفته تر این فناوری می تواند با کمک ترمز ها اتومبیل را به شرایط ایمن بازگرداند. عدم عملکرد صحیح در شرایط بد آب و هوایی و مسیرهای فاقد خط کشی مناسب نیز از دیگر ضعف های این سیستم ها است.

صفر تا هزار سیستم های ایمنی خودرو

اجبار به استفاده از فناوری های جا افتاده در خودروسازان پیشرفته می تواند تا حد زیادی از شدت خسارات و فوتی های ناشی از تصادفات را کاهش دهد. در این نوشته سعی داشتیم تا بخشی از فناوری های به روز دنیا را در حوزه ایمنی خودرو معرفی نماییم. در نوشته های آتی به بررسی جزئیات این فناوری ها خواهیم پرداخت.

لینک های مرتبط  در تصادف نیوز:

ایمنی خودرو

تاریخچه سیستم های ایمنی خودرو و مهم ترین فناوری‌های ایمنی خودرو

متن به زبان اصلی 

فیلم سیستم کنترل پايداری الکترونیکی خودرو ESP

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=30485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 12
  1. سلام در مورد قطعات خودرو هم مطلب میذارین ؟؟؟

    • با سلام خدمت شما مخاطب گرامی
      بر حسب موضوع در بخش دانش خودرو
      آموزش یا ایمنی خودرو به قطعات مهم خودرو پرداخته می شود.
      مثلا در این مطلب به باتری خودرو پرداخته ایم: باتری ماشین

  2. بسیار عالی امیدوارم تو ماشین های ایرانی هم بتونیم این سیستم ها رو ببینیم.

تصادف نیوز