تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
39

تصادف و آتش سوزی خودرو الکتریکی و وسایل نقلیه الکتریکی

  • کد خبر : 33789
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
تصادف و آتش سوزی خودرو الکتریکی و وسایل نقلیه الکتریکی

خودروهای الکتریکی مرز جدیدی را در صنعت خودروسازی نشان می‌دهند. با این حال، آتش سوزی در وسایل نقلیه الکتریکی، مانند آتش سوزی خودرو الکتریکی تسلا، به ویژه برای خاموش کردن آن چالش برانگیزست. یافتن خبرهایی از تصادفات جدی مربوط به تسلا و سایر خودروهای الکتریکی کار سختی نیست. مانند سایر وسایل نقلیه، خودروهای برقی به […]

خودروهای الکتریکی مرز جدیدی را در صنعت خودروسازی نشان می‌دهند. با این حال، آتش سوزی در وسایل نقلیه الکتریکی، مانند آتش سوزی خودرو الکتریکی تسلا، به ویژه برای خاموش کردن آن چالش برانگیزست. یافتن خبرهایی از تصادفات جدی مربوط به تسلا و سایر خودروهای الکتریکی کار سختی نیست. مانند سایر وسایل نقلیه، خودروهای برقی به طور منظم در تصادفات رانندگی درگیر می‌شوند.

تصادف و آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی
تصادف و آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی

چیزی که این تصادفات را متمایز می‌کند، خاموش کردن آتشی هست که به دنبال تصادفات مربوط به خودروهای الکتریکی شعله ور می‌شود، حتی برای باتجربه ترین متخصصان نیز چالش برانگیز است. هر چه مدت زمان اطفاء حریق بیشتر باشد، خطر مرگ برای افراد داخل آن بیشتر می‌شود.

باتری لیتیومی داخل یک ماشین الکتریکی

وسایل نقلیه معمولی برای قدرت خود به بنزین متکی هستند، در حالی که وسایل نقلیه الکتریکی با استفاده از باتری لیتیوم یون انرژی می‌گیرند. تفاوت الکتریکی بین یون های مثبت و منفی درون باتری برای تامین انرژی خودرو و عملکرد آن استفاده می‌شود. متأسفانه، اگر یک باتری لیتیومی مشتعل بشود، مواد شیمیایی یک کپسول آتش نشانی استاندارد نمی‌تواند شعله را خاموش کند.

تصادف و آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی

هنگامی که یک باتری لیتیومی مشتعل می‌شود، یک واکنش زنجیره ای نامطلوب ایجاد می‌کند که آتش را روشن نگه می‌دارد. این امر می‌تواند منجر به آسیب سوختگی جدی بشود. داستان هایی از آتش نشان هایی وجود دارد که از قدرت شعله های آتش حین آتش سوزی خودرو گرفتار شده اند. علاوه بر این، خبرهایی از احتراق مجدد باتری‌های لیتیوم یونی حتی پس از خاموش شدن آتش وجود دارد. در حالی که به نظر می‌رسد آتش با استفاده از آب خاموش می‌گردد، باتری هنوز هم نیرو دارد. اگر باتری همچنان فعال باشد، شعله‌های آتش ممکن هست بازگردد و مسافران و اولین پاسخ دهندگان را در معرض خطر قرار دهد.

آتش سوزی در خودروهای برقی چگونه باید کنترل شود؟

اگر وسیله نقلیه ای دچار آتش سوزی گردد، اولویت اول باید این باشد که افراد داخل خودرو را به محل امن منتقل کنند و آتش را خاموش کنند. متأسفانه، آتش‌سوزی‌های مربوط به باتری‌های لیتیومی یک چالش ثابت شده می‌باشد. پس از مشکلات خاموش کردن شعله‌ها، دانشمندان و کارشناسان گرد هم آمده‌اند تا راه بهتری برای کنترل این آتش‌ها بیابند. تاکنون تنها دو گزینه وجود داشته است. شامل:

آتش را به حال خود رها کنید تا محتویات باتری بسوزد.

آتش را با هزاران گالن آب خاموش کنید، که بسیار بیشتر از آن چیزیست که برای خاموش نمودن آتش یک موتور بنزینی لازم است.

هیچ کدام از این گزینه ها جذابیت خاصی ندارند. تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی خاموش نمودن آتش سوزی که از وسایل نقلیه الکتریکی منفجر می‌شود، در حال انجام است. در این میان، اقدامات ایست‌گاپی برای حفظ امنیت مسافران و نیروهای امدادی در حال اجراست.

اقدامات ایمنی مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی

از آنجایی که وسایل نقلیه ای مانند تسلا فقط با برق کار می‌کنند، امدادگران هنگام تلاش برای نجات فرد مصدوم حین آتش سوزی خودرو در معرض خطر برق گرفتگی قرار می‌گیرند. وسایل نقلیه برقی اغلب دارای سیم هایی هستند که در کل ماشین جریان دارند. بنابراین، هنگامی که امدادگر اولیه سعی می‌کند برای نجات کسی از داخل ماشین عبور کند، می‌تواند یک سیم فشار قوی را قطع کند. این می‌تواند آنها را دچار برق گرفتگی کند و منجر به صدمات تروماتیک یا حتی مرگ شود. یک خودروی برقی می‌تواند باتری‌هایی با ولتاژ ۴۰۰ ولت کار کند که کشنده محسوب می‌گردد. اولین پاسخ دهندگان باید در مورد نحوه برخورد با این خطر مهم آموزش ببینند.

بسیاری از وسایل نقلیه الکتریکی به مراکز آموزشی اهدا شده اند تا امدادگران بتوانند نحوه استخراج ایمن افراد را تمرین کنند. برای چندین دهه، امدادگران با خودروهای بنزینی کار می‌کنند. اکنون، با خودروهای الکتریکی در جاده ها، یک استراتژی جدید مورد نیاز می‌باشد. با ادامه تحقیقات در مورد خاموش کردن آتش‌سوزی‌های الکتریکی، اولین واکنش‌دهنده‌ها به طور ایمن افراد را از خودروهای الکتریکی بیرون می‌کشند.

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=33789

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز