تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
89

اقدامات اورژانسی صحنه تصادف : نحوه کمک به مصدوم در تصادف

  • کد خبر : 30887
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۸
اقدامات اورژانسی صحنه تصادف : نحوه کمک به مصدوم در تصادف

به گزارش وب سایت خبری، آموزشی و تحلیلی تصادف نیوز نقش مردم را وقتی با یک صحنه تصادف مواجه می شوند چیست و چه اقدامات اورژانسی را می توانند انجام دهند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. ۱ – خودروی خود را کنار جاده پارک کنید اگر اولین کسی هستید که به صحنه […]

به گزارش وب سایت خبری، آموزشی و تحلیلی تصادف نیوز نقش مردم را وقتی با یک صحنه تصادف مواجه می شوند چیست و چه اقدامات اورژانسی را می توانند انجام دهند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

اقدامات اورژانسی صحنه تصادف : نحوه کمک به مصدوم در تصادف

  1. ۱ – خودروی خود را کنار جاده پارک کنید

  2. ۲ – آرامش خود را صحنه تصادف حفظ کنید

  3. ۳ – به سرعت به صحنه تصادف نگاه کنید

  4. ۴ – با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید

  5. ۵ – به خودروهای در حال تردد علامت دهید

  6. ۶ – خطر را در صحنه تصادف بررسی کنید

  7. ۷ – در مورد نیاز به کمک از قربانی سوال کنید

  8. ۸ – در صحنه تصادف از جابجایی مصدوم خودداری کنید

  9. ۹ – راه هوایی را بررسی کنید

  10. اقدامات لازم در صحنه تصادف

  11. ۱۱ – شوک را درمان کنید

  12. ۱۲ – مصدوم را آرام کنید

  13. ۱۳ – مصدوم را به پرسنل اورژانس تحویل دهید

۱ – خودروی خود را کنار جاده پارک کنید

اگر اولین کسی هستید که به صحنه رسیدید خودروی خود را در کنار جاده پارک کنید. اگر مصدوم در جاده افتاده است، از خودروی خود به عنوان مانع برای محافظت از مصدوم استفاده کنید. البته قرار گرفتن خودروی شما باید جوری باشد که سد تردد خودروهای دیگر نشود. چراغ های خطر(فلشر) خودروی خود را روشن کنید تا به رانندگان دیگر اعلام کند که متوقف شده اید.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۲ – آرامش خود را صحنه تصادف حفظ کنید

هم برای شما و هم برای مصدوم مهم است که آرام باشید. این به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه و منطقی بگیرید. اگر احساس می کنید به هر دلیلی ترسیده اید، یک نفس عمیق بکشید و دوباره تمرکز کنید یا اینکه انجام وظایف را به دیگران بسپارید. به هرکسی که در صحنه وحشت ایجاد می کند چه مصدوم و چه تماشاچی اجازه ندهید روی شما تاثیر بگذارند. آرام بودن و در جمع بودن می تواند از ایجاد وحشت در گروه جلوگیری کرده و همچنین آسیب را به حداقل برساند.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۳ – به سرعت به صحنه تصادف نگاه کنید

اگرچه ممکن است غریزه شما بگوید که اول از همه کمک درخواست کنید، اما چند ثانیه وقت صرف کردن برای ارزیابی سریع وضعیت می تواند به شما در دادن اطلاعات حیاتی به خدمات اورژانس(۱۱۵) کمک کند. همچنین شما مطلع می شوید چه کارهایی را باید قبل از مراجعه خدمات اورژانس انجام دهید. به مواردی مانند تعداد خودرو ها، تعداد مصدومین، آتش سوزی، بوی بنزین یا دود توجه کنید. شما باید ببینید سیم های لخت یا شیشه شکسته وجود دارد یا خیر و مهمتر آنکه اگر کودکانی بودند که صدمه ندیده اند آن ها را به مکانی امن برسانید. به علاوه اطمینان حاصل کنید که خود در شرایط ایمن هستید. قرار نیست خود شما به لیست تلفات اضافه شوید. اگر سیگاری هستید، سیگار خود را خاموش کنید تا باعث اشتعال گازها و مایعات سوزاننده در محیط نشوید.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۴ – با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید

پس از اینکه سریع صحنه تصادف را ارزیابی کردید، با اورژانس تماس بگیرید. از دیگر شاهدان نیز بخواهید که با اورژانس تماس بگیرند. این افراد ممکن است اطلاعات بیشتری داشته باشند یا چیزی بیشتر از شما راجع به حادثه و مصدوم متوجه شده باشند. به یاد داشته باشید که هرچه اطلاعات خدمات اورژانس بیشتر باشد، بهتر می توانند عمل کنند. اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی، تعداد مصدومین و سایر جزئیاتی که درباره صحنه متوجه شده اید به اپراتور اطلاع دهید. مکان خود را توصیف کنید، از آدرس های مهم آن محل استفاده کنید مثلا کنار میدان امام حسین. در مورد صدماتی که مصدومین دارند، بگویید و در صورت وجود راهبندان که ممکن است مانع رسیدن خدمات اورژانس شود به آنها اطلاع دهید. هر سوالی در رابطه با امنیت صحنه یا انجام کمک های اولیه دارید بپرسید. حتماً تا آنجا که ممکن است ارتباط خود را با اپراتور حفظ کنید. حتی اگر مجبور شدید صحنه را ایمن کرده یا به مصدوم کمک کنید، تلفن را پایین بگذارید و تماس را قطع نکنید.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۵ – به خودروهای در حال تردد علامت دهید

مهم است که به سایر رانندگان اطلاع دهید که تصادفی رخ داده است تا سرعت خود را کم کنند یا برای کمک به شما توقف کنند. می توانید با چراغ قوه های دستی روشن یا با فلشرهای خودروی خود( درصورتی که نشت مواد محترقه وجود ندارد) در صد متری دو طرف محل حادثه یا با استفاده از افرادی که پرچم دارند هشدار بدهید. هر پرچم دار باید از لاین تردد خودروها دور باشد تا آسیب نبیند. جلیقه های انعکاسی را به آن ها بپوشانید. معمولا داخل کیف های ایمنی اتومبیل ها این جلیقه ها قرار دارند.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۶ – خطر را در صحنه تصادف بررسی کنید

قبل از اینکه به مصدوم نزدیک شوید، اطمینان حاصل کنید که صحنه تصادف برای شما ایمن است. اگر جریان سوخت، آتش سوزی، دود یا سیم های لخت می بینید، بهتر است کمک نکنید و فقط با سرویس اورژانس تماس بگیرید. اگر فرد حادثه دیده به شما جواب نداد، بررسی کنید که آیا همه درب ها قفل شده اند، در این صورت، شاید لازم باشد برای کمک شیشه ای را که دورتر از فرد مصدوم است بشکنید. در صورت ایمن بودن صحنه، سوئیچ جرقه زن خودرو حادثه دیده را خاموش کنید. این کار می تواند از مصدومان و شما محافظت کند.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۷ – در مورد نیاز به کمک از قربانی سوال کنید

اگر حادثه دیده هوشیار است، از او سوال کنید که آیا کمک می خواهد؟ این مهم است زیرا ممکن است همه مصدومان تصادف کمک نخواهند. حتی اگر به نظر برسد فرد به کمک نیاز دارد با رعایت نکردن خواسته های یک مصدوم ، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید. اگر فرد پاسخ مثبت داد، بهترین کمک را ارائه دهید. اگر فرد نه گفت، به او نزدیک نشوید و منتظر باشید تا کمک حرفه ای برسد. اگر فرد کمک را رد کرد و سپس از هوش رفت، بهترین ارزیابی را که می توانید انجام دهید. در این موارد، قوانین از شما محافظت می کند. به یاد داشته باشید حتی اگر مصدوم کمک خواست، با احتیاط به او نزدیک شوید. فرد ممکن است وحشت زده باشد و به شما صدمه بزند .بررسی کنید که مصدوم با تکان دادن سبک هوشیار است یا خیر. اگر پاسخ نداد، بیهوش است.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۸ – در صحنه تصادف از جابجایی مصدوم خودداری کنید

به یاد داشته باشید که بسیاری از آسیب ها از روی پوست قابل مشاهده نیستند. پس اگر مصدوم در معرض خطر آتش سوزی نیست، بگذارید تا رسیدن خدمات اورژانس سر جای خود بماند. برای نزدیک شدن باید زانو بزنید تا هم سطح مصدوم باشید. عدم انجام این کار می تواند مصدوم را دچار وحشت کند و این باعث آسیب دیدگی بیشتر می شود. اما اگر مصدوم را خطر انفجار یا آتش سوزی احتمالی تهدید می کند، بهتر است او را جابجا کنید و او را ترک نکنید.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۹ – راه هوایی را بررسی کنید

اگر مصدوم نفس نمی کشد، ممکن است برای راه اندازی مجدد گردش خون و تنفس نیاز به انجام عملیات احیا داشته باشید. دست خود را به آرامی روی پیشانی بگذارید و خیلی آرام سر را عقب برانید. چانه را با دو انگشت بلند کرده و گونه خود را در کنار دهان وی قرار دهید تا ببینید و احساس کنید نفس می کشد. همچنین سینه مصدوم را بررسی کنید تا ببینید آیا بالا و پایین می رود. اگر چنین است، مصدوم نفس می کشد. اگر فرد نفس نمی کشد و شما بلدید، احیا را شروع کنید. اگر نمی دانید بهتر است امتحان نکنید. در عوض، از سایر شاهدان سوال کنید که آیا بلدند و در غیر اینصورت منتظر رسیدن خدمات اورژانس بمانید. به اعزام کننده اورژانس اطلاع دهید که مصدوم نفس می کشد و یا اینکه احیا می شود.

هنگام مواجه شدن با یک صحنه تصادف چه کارهای باید انجام دهید

۱۰ – اقدامات لازم در صحنه تصادف

بسیاری معتقدند كه در صحنه تصادف كمك های اولیه فقط در صورتی انجام شود که تهدید حیات وجود دارد. اگر مصدوم آسیب هایی دارد که نیاز به بانداژ، آتل استخوان های شکسته یا استفاده از سایر روش های پیشرفته کمک های اولیه دارد، به طور کلی توصیه می شود که منتظر کمک سرویس اورژانس باشید، مخصوصاً اگر می دانید که در راه است. برای جلوگیری از حرکت لباس یا باند را در اطراف ستون فقرات یا استخوان های شکسته قرار دهید. با فشار مستقیم به محل آسیب با بانداژ یا لباس، هرگونه خونریزی را متوقف کنید. در صورت امکان محل خونریزی را تا ارتفاع قفسه سینه بالا ببرید.

جلوگیری از خونریزی

۱۱ – شوک را درمان کنید

معمولاً  مصدومین تصادف رانندگی دچار شوک می شوند. عدم درمان شوک می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین اگر شایعترین علامت شوک یعنی رنگ پریدگی پوست را مشاهده کردید، درمان را شروع کنید. لباس های تنگ را شل کنید و برای گرم نگه داشتن فرد، از پتو، کت یا لباس استفاده کنید. اگر توانایی دارید، پاهای وی را بالا بیاورید. حتی قرار دادن پاهای مصدوم روی زانو می تواند از بروز شوک جلوگیری یا آن را به حداقل برساند.

مقابله با شوک در تصادف

۱۲ – مصدوم را آرام کنید

گفتن کلمات تشویقی به مصدوم می تواند به آرامش وی تا رسیدن خدمات اورژانس کمک کند. به عنوان مثال بگویید “من می دانم که صدمه دیدید، اما شما قوی هستید و کمک نیز در راه است. تا زمانی که به من نیاز داشته باشی من در کنارت می مانم. “اگر می توانید دست وی را بگیرید. این می تواند کمک قابل توجهی برای احساس حیات در فرد داشته باشد.

آرام کردن مصدوم

۱۳ – مصدوم را به پرسنل اورژانس تحویل دهید

پس از رسیدن پرسنل اورژانس در صحنه تصادف، اجازه دهید مراقبت از شخص را بر عهده بگیرند. این افراد برای مقابله با حوادث رانندگی و هرگونه آسیب دیدگی بهتر آموزش دیده اند. هرگونه اطلاعاتی که آن ها باید درباره مراقبت هایی که از مصدوم انجام داده اید یا سایر مواردی که مشاهده کرده اید، بدانند در اختیار شان قرار دهید. اگر راهی وجود دارد که می توانید به آن ها کمک کنید تا بهتر کار خود را انجام دهند حتما انجام دهید. ساده ترین کمک این است که به پلیس ها که رسیده اند اطلاعات دقیق بدهید.

کمک های اولیه

مطالب مرتبط

نکات رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده : روز اول بعد از بارندگی ، روز دشوار رانندگی

منبع اصلی

آمار تصادفات آموزش رانندگی اخبار الکتریکی ایمنی ایمنی خودرو ایمنی خودروها ترافیک تروما تسلا تصادف تصادفات تصادف مرگبار تصادف نیوز تصادف‌نیوز تیبا جاده خودرو خودروهای برقی خودروی الکتریکی خودروی برقی دانش خودرویی دستفروشی رانندگی رنو زاهدان زمستان ساینا سایپا سیستم های ایمنی خودرو شاهین عوامل موثر بر تصادفات غرق شدگی فاصله طولی فروش کوییک قیمت خودرو لاستیک مشکلات ترافیکی موتور نیوز پیشگیری از تصادفات چینی کرونا کمربند ایمنی کوییک

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=30887

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 12

تصادف نیوز