تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
95

نکات رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده : روز اول بعد از بارندگی ، روز دشوار رانندگی

  • کد خبر : 25581
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۶:۳۶
نکات رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده : روز اول بعد از بارندگی ، روز دشوار رانندگی

  نکات رانندگی : روز اول بعد از بارندگی ، روز دشوار رانندگی و شیوع تصادفات به گزارش وبسایت خبری، آموزشی و تحلیلی تصادف نیوز نقش شرایط آب و هوایی در تصادفات جاده ای توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. اگرچه ممکن است هوا دلیل اصلی تصادف جاده ای نباشد ، […]

 

نکات رانندگی در باران

نکات رانندگی : روز اول بعد از بارندگی ، روز دشوار رانندگی و شیوع تصادفات

به گزارش وبسایت خبری، آموزشی و تحلیلی تصادف نیوز نقش شرایط آب و هوایی در تصادفات جاده ای توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. اگرچه ممکن است هوا دلیل اصلی تصادف جاده ای نباشد ، اما بدون شک یکی از مهمترین عوامل محیطی است. مردم غالباً تصور می کنند که شرایط جوی نمی تواند مانعی برای رانندگی تلقی

 

شود ، مگر اینکه سفر به دلیل شرایط نامساعد جوی و وضعیت جاده غیرممکن باشد.

باران مهمترین پدیده آب و هوایی در افزایش تعداد تصادفات جاده ای

نکات رانندگی در باران

میزان بارندگی مهمترین پدیده آب و هوایی در مورد افزایش تعداد تصادفات جاده ای محسوب می شود.  باران از طریق ترکیبی از چندین اثر فیزیکی در یک محیط رانندگی باعث تلفات می شود. این اثرات منفی شامل از بین رفتن اصطکاک بین لاستیک ها و جاده و کاهش دید ناشی از باران بر روی شیشه جلو اتومبیل و پاشیدن آب باران از لاستیک های دیگر وسایل نقلیه است. علاوه بر این عواملی مانند هوای مه آلود ، غبارآلود و آلوده نیز دید راننده را کاهش می دهد و خطر مرگ و جراحات ناشی از تصادفات رانندگی را افزایش می دهد. اگر با رانندگان حرفه ای و بیابان رو سفر کرده باشید، دیده اید که در لحظات اولیه بعد از شروع بارش، به شدت محتاط می شوند و سرعت خود را کاهش می دهند و نکات رانندگی خاصی را رعایت می کنند.

آن ها معتفدند که در لحظات اولیه بارندگی، احتمال وقوع تصادف و سر خوردن خودرو بسیار بالا است. آن ها معتقدند پس از چند ساعت بارندگی، آسفالت جاده اصطلاحا تمیز شده و شرایط برای رانندگی نرمال فراهم می شود. ضمن اینکه این حالت، در جاده هایی که مدت طولانی در آن ها باران نباریده است، بسیار مشهود تر است.  در مطالعه ای که به همین منظور توسط محققان مرکز تحقیقات ترومای جاده ای انجام شد مشخص شد که افزایش تصادفات جاده ای و مرگ و میر و صدمات مربوط به آن در روز اول پس از حداقل ۴ روز بدون بارش ، بیشتر از سایر روزهای بارانی رخ داده است. بنابراین ، مهم است که روشی برای کنترل اتومبیل ها و جلوگیری از تصادفات در اولین ساعات بارندگی پس از روزهای  بدون باران در نظر گرفته شود.

نحوه تاثیر بارندگی بر کاهش اصطحکاک جاده

نکات رانندگی در باران - تصادف در باران

وقتی لاستیک ها به جاده ها برخورد می کنند ، حرکت آنها در امتداد جاده باعث ایجاد نیروی اصطکاک می شود. ارتعاش در سطح جاده اصطکاک ایجاد می کند که به لاستیک ها کمک می کند تا از طریق تغییر شکل لاستیک ، جاده را لمس کنند. هنگام باران ، آب در جاده باعث کاهش اصطکاک می شود.

با حرکت لاستیک ها روی سطح مرطوب ، آب موجود در گودال های کوچک سطح جاده سطح را صاف می کند. در نتیجه ، گرما و اصطکاک طبیعی کاهش می یابد و در نتیجه سطح آن لغزنده تر از سطح خشک است. در همین حال ، اگر آب زیادی در جاده وجود داشته باشد ، از جمله آب در چاله ها ، ممکن است باعث  حتی بیشتر کاهش اصطکاک شود. در این موارد ، لاستیک های اتومبیل می توانند از طریق یک سطح نازک از آب ، کاملاً با سطح جاده تماس بگیرند. به این وضعیت هیدروپلانینگ گفته می شود و می تواند بسیار خطرناک باشد.

همچنین در جاده مواردی وجود دارد که با افزودن آب منجر به از بین رفتن اصطکاک می شود. به عنوان مثال ، بیشتر جاده های خشک حاوی لایه ای از قیر ، لاستیک ، روغن ، گوگرد و گازهای خروجی از اتومبیل ها هستند، وقتی باران شروع می شود ، این مواد می توانند با آب ترکیب شوند و یک لایه چرب و بسیار لغزنده ایجاد کنند. این لایه در ساعات اولیه پس از باران هنوز از سطح جاده پاک نمی شود و ترکیب این مواد باعث لغزش بیش از حد در جاده ها می شود.

نکات رانندگی در باران : در بارندگی های کوتاه خطر بالاتر است

بنابراین ، تعداد تصادفات رانندگی و مرگ و میر و جراحات ناشی از آن در این ساعات بیشتر از ساعات دیگر و حتی در روزهای دیگر بارندگی است. نکته اینجاست که اگر مدت زمان طولانی باران نبارد، لایه های ترکیبی سطح جاده ها بسیار بیشتر خواهند بود و با اولین بارش، میزان لغزندگی جاده ها بیشتر خواهد شد. اگر توجه نموده باشید، از ترکیب این مواد با آب ماده سفید رنگ کف آلودی در سطوح جاده ها و خیابانها ایجاد می شود. با این وجود هنوز مطالعه ای درباره نوع ماده تولیدی در سطح آسفالت، هنگام ترکیب با آب انجام نشده است اما آنچه که واضح است، این است که این ماده بسیار لغزنده است.

خطر رانندگی زیر باران

رانندگی در زیر باران بسیار خطرناک است و به نظر می رسد رانندگان هر زمان که باران می بارد به درستی رانندگی نمی کنند. در چنین شرایطی ، خطر رانندگی در روزهای بارانی ، به ویژه پس از یک دوره خشک طولانی مدت ، افزایش می یابد. این مسئله می تواند برای رانندگانی که وارد  جاده های لغزنده می شوند ، مشکل ساز شود.

نتایج یک پژوهش

نتایج پژوهشی که توسط محقیقن مرکز تروما جاده ای با استفاده از سری های زمانی انجام شد  و به بررسی  تأثیر روزهای  خشک بر تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن در شهرستان رشت پرداخته شد نشان داد که روز اول بارندگی پس از یک روز  خشک بیشترین تأثیر را در تصادفات جاده ای و در نتیجه جراحات و مرگ و میرها داشته است. همچنین مشخص شد که با افزایش طول روزهای  خشک ، خطر تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن افزایش می یابد.

رانندگی ایمن حین بارندگی

نکات رانندگی در باران

 

رانندگی ایمن در حین بارندگی کار آسانی نیست و اصول خاصی دارد. اگر شب هم باشد که اوضاع پیچیده تر می شود و شرایط کمی دشوارتر می شود. وقتی باران می بارد، دیدن فضای بیرون ماشین سخت میشود و نور چراغ سایر ماشین ها هم وضعیت را بدتر میکند. آب گرفتگی معابر هم را هم به این موارد اضافه کنید. در مواقع  عادی شاید یک اشتباه و سهل انگاری منجر به تصادف نشود اما در حین بارش های شدید همه چیز فرق میکند. فصل زمستان در پیش است. مهم نیست چقدر دست فرمان تان خوب باشد، این نکات را بخاطر بسپارید و همیشه به خودتان یادآوری کنید:

رانندگی با سرعت مطمئنه

رانندگی با سرعت مطمئنه مهم است زیرا احتمال واکنش راننده را افزایش می دهد. آب باران اصطکاک بین لاستیک ها و جاده را کاهش می دهد. اگر رانندگی کند باشد ، فرصت ترمز بیشتر می شود و احتمال واژگونی ، انحراف و تصادف کاهش می یابد. بنابراین ، رانندگان باید از خطرات اولین لحظات پس از بارندگی مطلع شوند و از آنها خواسته شود که در آن ساعت ها با سرعت کمتری رانندگی کنند و از سایر وسایل نقلیه دورتر بمانند .

جلوگیری از ترمز ناگهانی

ترمز ناگهانی ممکن است باعث لغزش شود. وقتی جاده ها لغزنده هستند ، زیاد چرخیدن لاستیک باعث می شود اصطکاک آنها از بین برود و تصادف اتومبیل نیز بیشتر است.

فاصله مناسب با ماشین جلویی

یکی از نکات رانندگی در باران این است که حداقل به اندازه پنج ماشین با ماشین جلویی فاصله داشته باشید شما هیچوقت نمی دانید راننده مقابل شما چند ثانیه بعد چکار میکند. به طبع تاثیر اقدامات آن راننده را هم روی خودتان نمی دانید. دست کم به اندازه طول پنج ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا از برخوردهای احتمالی جلوگیری شود. بهترین راه برای حفظ این فاصله این است که به ازای هر کیلومتر در ساعت یک ثانیه به فاصله تان اضافه کنید. در مورد رعایت فاصله طولی مطلب آموزشی مناسبی در تصادف نیوز نوشته ایم. از این لینک بخوانید.

حواستان به آبراه ها باشد

در اینجا منظورمان از آبراه جایی است که روی آب رانندگی می کنید و تماس لاستیک ها با سطح زمین به حداقل رسیده است. وقتی این اتفاق بیفتد، کشش لاستیک ها بطرز قابل توجهی کاهش می یاید. برای اینکه از آبراه بیرون بیایید، خیلی آرام فرمان را به سمت جلو یا جهت مورد نظرتان هدایت کنید. حرکت ناگهانی بدترین کاری است که میتوانید روی آبراه انجام دهید. خونسرد باشید و آرام حرکت کنید.

وارد مسیر های آب گرفته نشوید

هیچوقت وارد مسیرهای آب گرفته نشوید؛ مگر اینکه انتخاب دیگری نداشته باشید یا مجبور باشید پشت ماشین جلویی حرکت کنید. ورود آب به داخل ماشین میتواند در نهایت منجر به منحرف شدن خودرو بشود.

اگر مقابلتان را نمی بینید، دکمه ضد مه را بزنید

اگر روی شیشه جلو را مه گرفته، دکمه ضد مه را بزنید تا دیدتان بهتر شود. وقتی روی شیشه مقابل مه گرفته، تهویه هوایی (که رطوبت ندارد) بهتر و سریعتر از سایر تهویه ها عمل میکند و شیشه را از داخل پاک میکند.

اجرای مقررات سختگیرانه توسط پلیس در لحظات اولیه بارندگی

بهتر است پلیس راه و  راهنمایی و رانندگی در اولین لحظات بارندگی قوانین سختگیرانه تری را اجرا کنند ، به ویژه در آزادراه ها و جاده هایی که وسایل نقلیه موتوری بیشتر در آن سفر می کنند. در همین حال ، اقدامات موثری که ممکن است توسط پلیس انجام شود شامل افزایش حضور در این ساعات ، افزایش جریمه های رانندگی و کاهش حداکثر سرعت ایمن است.

اطلاع رسانی به افراد و هشدار در ساعات بارانی و رعایت نکات رانندگی در آن

در روزهایی که خطر تصادفات رانندگی بیشتر است ، اخطارهای عمومی توجه رانندگان را به مقررات بیشتر می کند. اگر آنها موظف به سفر نباشند ، ممکن است سفر را به تعویق بیاندازند .

در مجموع توجه به شرایط جاده، آب و هوا و اتومبیل باید مورد توجه رانندگان محترم قرار بگیرد و میزان سرعت اتومبیل خود را با توجه به این شرایط تنظیم نمایند.

مطالب مرتبط با نکات رانندگی و تصادف در باران :

سایر مطالب آموزشی

اینستاگرام تصادف نیوز

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=25581

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4

تصادف نیوز