تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
15

ایمنی موتورسیکلت و تاثیر تجهیزات ایمنی بر کاهش تصادف

  • کد خبر : 34354
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
ایمنی موتورسیکلت و تاثیر تجهیزات ایمنی بر کاهش تصادف

به گزارش وبسایت تصادف نیوز بررسی سوانح موتور سیکلت ها و آسیب‌های راکبین موتورسیکلت نشان می‌دهد که اهمیت لوزام ایمنی موتورسیکلت نادیده انگاشته شده است. اما هیجانات موتورسواری و امکان دستیابی به سرعت‌های بالا در جاده‌های مختلف باعث محبوبیت روز افزون این وسیله شده، به‌طوری‌که حتی دختران نوجوان با موتورسیکلت بازی می‌کنند. لذا ایمنی موتورسیکلت […]

به گزارش وبسایت تصادف نیوز بررسی سوانح موتور سیکلت ها و آسیب‌های راکبین موتورسیکلت نشان می‌دهد که اهمیت لوزام ایمنی موتورسیکلت نادیده انگاشته شده است. اما هیجانات موتورسواری و امکان دستیابی به سرعت‌های بالا در جاده‌های مختلف باعث محبوبیت روز افزون این وسیله شده، به‌طوری‌که حتی دختران نوجوان با موتورسیکلت بازی می‌کنند. لذا ایمنی موتورسیکلت و لوازم جانبی موتورسیکلت باید آموزش داده شود و فرهنگ سازی لازم برای استفاده از آن انجام شود.

اهمیت استفاده از تجهیزات محافظ

کلاه ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی در تصادفات موتور سیکلت ها تاکنون توانسته جان بسیاری از موتورسوارن را نجات بدهد. لازمست بدانید که اکثر ضربات وارده به سر می‌تواند مغز را دچار ترومای شدید و جبران ناپذیری کند. این تهدید با افزایش سرعت افزایش پیدا می‌کند.
در یک پژوهش علمی رفتارهای نمایشی و بدلکاری در کنار افزایش سرعت از عوامل موثر در افزایش تصادف موتورسوارن تشخیص داده شد. همچنین ذهنیت و نگرش این موتورسواران با میزان استفاده از تجهیزات ایمنی موتورسواری بسیار مرتبط بود.
در پژوهشی دیگر تاثیر چند مدل کلاه ایمنی در تصادفات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که کلاه های جلو بسته می‌تواند تا ۱۴ برابر کلاه‌های ایمنی جلو باز در آسیب‌های شدید به سر و صورت موتورسوارن موثر باشد. همچنین هر دو مدل جلو بسته و جلو باز نقش بسیار موثری در کاهش آسیب های شدید مغزی به موتورسوارن داشته است.

درک خطرات و ایمنی موتورسیکلت

با توجه به اینکه برخلاف اتومبیل‌ها موتورسیکلت دارای اتاقک مقاوم محافظ نیست هرگونه واژگونی از روی موتور می‌تواند باعث حوادث مرگباری برای موتورسواران و راکبین آن‌ها شود.

آمار حوادث موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور فراجا در مصاحبه ای بیان کرد که در ایران سالانه حدود ۱۷هزار نفر کشته و همچنین بالای ۳۰۰ هزار نفر، متاسفانه بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم می‌شوند که از این میزان، حدود ۳۰ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکت‌ها است. در سال ۱۳۹۹ تعداد تصادفات موتورسیکلت با یک جهش دوبرابری رکورد شکنی کرد.

علت های رایج حوادث موتورسیکلت

درب اتومبیل

تابحال شده که درب ماشین را باز کنید و ناگهان متوجه شوید که عابری در کنار شما در حال عبور هست یا یک دوچرخه یا موتور با سرعت از کنارتان می گذرد. همین اتفاق هر روزه برای عده زیادی می‌افتد و متاسفانه موتورسواران هیچ شانسی برای عکس العمل نشان دادن نسبت به دری که در کسری از ثانیه مقابلشان ظاهر می‌شود ندارند. هر ساله تعداد زیادی موتور به این دلیل واژگون می‌شوند.

راندن بی احتیاط، سرعت غیرمجاز و مصرف مواد مخدر

این سه علت در کنار  عدم استفاده از وسایل ایمنی و لوازم جانبی موتورسیکلت، می‌تواند از دلایل متداول مرگ و میر این وسیله نقلیه باشد.

۱٫۲ مزایای استفاده از تجهیزات محافظ

به ازای هر ۱۰۰ نفری که در اثر تصادف موتورسیکلت کشته می‌شوند ۳۷ نفر در صورتی که کلاه ایمنی می‌گذاشتند، جان خود را از دست نمی‌دادند.

۱٫۲٫۱ ایمنی کلاه و مقررات

‌در ایران قوانین زیادی وجود دارد که گاهی در اجرا شکل دیگری به خود می گیرد یک مورد از این موارد نحوه استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسوارن هست. در ادامه متن این آیین نامه را می‌بینید:

آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی مصوب ۱۳۷۶ ماده ۱ بند ب: ب ـ کلاه ایمنی : کلاهی است که راننده و سرنشین موتورسیکلت‌ها از آن برای محافظت سر خود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح استفاده‌ می‌کنند.

ماده ۷ ـ سوار شدن به موتورسیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع است و راکبین موتورسیکلت مکلفند در طول حرکت از کلاه ایمنی استفاده‌نمایند.
‌مأموران راهنمایی و رانندگی موظفند از ادامه حرکت موتور سیکلت‌هایی که راکبین آنها فاقد کلاه ایمنی هستند جلوگیری نمایند.

 لباس های محافظ و زره بدن

این لباس‌ها مخصوص کسانیست که می‌خواهند موتور سواری ایمنی تجربه کنند و تمامی قسمت‌های بالا تنه یا پایین تنه  آن‌ها توسط این محافظان محافظت خواهد شد.

اهمیت استفاده از کفش و دستکش مناسب

لوازم ایمنی موتورسیکلت و لوازم جانبی موتورسیکلت

برای راندن موتور، انواع لوازم جانبی موتورسیکلت مورد نیازست. یک کلاه کاسکت امن و یک جفت دستکش موتور سیکلت مناسب وسایلی هستند که نمی‌شود از آن‌ها گذشت. دستکش‌های موتور سیکلت تنوع زیادی دارند و با توجه به فصل و آب و هوا می‌توانید از میان آن‌ها استفاده کنید. خواصی مانند ضد آب یا ضد لغزش بودن از مهم‌ترین خواص یک جفت دستکش موتورسواری هستند و اگر در فصل زمستان ساعت‌های متوالی پشت موتور می‌نشینید باید مطمئن شوید داخل دستکش شما کاملاً گرم هست.

ایمنی موتورسیکلت، انواع دستکش موتور سیکلت
دستکش موتورسواری

دستکش راکب موتورسوار به‌طورکلی در دودسته قرار می‌گیرد:

•    بدون قابلیت اتصال به دسته‌ی موتور: این دستکش‌ها مانند دستکش‌های معمولی هستند و باید یادتان باشد که آن‌ها را همراه داشته باشید.

•    با قابلیت اتصال به دسته‌ی موتور: این مدل که دستکش ثابت موتور هم نامیده می‌شود روی موتور فیکس می‌شود و کافیست پس از سوارشدن دست‌هایتان را داخل آن ببرید.

دستکش‌های موتورسواری از جنس‌های مختلفی هم در بازار عرضه‌شده‌اند و از یک دستکش چرمی باکیفیت تا یک مدل پشمی که می‌تواند برای ساعت‌های طولانی روزهای سرد انتخاب خوبی باشد در دسترس هستند.

 برندهای معتبر تولیدکننده دستکش و لوازم جانبی موتورسیکلت

نام‌های مشهور زیادی در بازار موتور سیکلت ایران موجودند. در ادامه به تعدادی از گزینه‌هایی که پیش روی شما هستند اشاره می‌کنیم:

•    ردلاین

•    بنلی

•    اکلی

•    یاماها

•    کاوازاکی

•    مانستر

•    انرژی

•    کریویت

•    راپیدو

•    هوندای

تأمین ایمنی موتورسیکلت از طریق تعمیر و نگهداری صحیح

عدم توجه به نکات فنی موتورسیکلت می‌تواند آسیب‌های جدی برای این وسیله‌نقلیه به‌همراه داشته باشد. همچنین برای راکب موتورسیکلت در صورت تصادف موتورسیکلت نیز خطرآفرین خواهد بود.

  • قبل از سوار شدن و استارت روغن موتور، آب رادیاتور (در بعضی موتورها) و روغن ترمز را چک کنید.
  • ضخامت دیسک ترمزهای جلو و عقب را چک کنید و دقت داشته باشید که از حداقل حد مجاز، نازک‌تر نباشند.
  • هر چند روز یک‌بار موتور را استارت بزنید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای موتور روشن بماند و باتری را شارژ کند.
  • رگلاژ نبودن کلاچ و شل بودن بیش از اندازه آن، در هنگام کلاچ‌گیری باعث ضربه زدن به سیستم انتقال نیرو و فرسایش آن می‌شود.

بررسی لاستیک، ترمز و چراغ ها قبل از رانندگی

خصوصا در شب و شرایط آب و هوای بارانی اهمیت لاستیک، ترمز و چراغ‌ها صد چندان می‌شود.

میزان روغن و عملکرد موتور

پیشرانه و دنده‌های موتور سیکلت، به‌وسیله روغن، روان‌کاری می‌شوند. همواره قبل از سوار شدن و استارت شما باید روغن موتور، آب رادیاتور (در بعضی موتورها) و روغن ترمز را چک کنید.

تکنیک های رانندگی برای موتورسواران

برخی از عوامل مهم راندن موتورسیکلت و تامین ایمنی موتورسواران شامل موارد زیر است:

  • حفظ سرعت و مسافت مناسب
  • آگاهی از نقاط کور و اجتناب از نقاط کور دیگر خودروها
  • شناخت و فهم موانع و شرایط جاده

حفظ سرعت و مسافت مناسب

فاصله خود را از سایر وسایل نقلیه حفظ کنید

آگاهی از نقاط کور و اجتناب از نقاط کور دیگر خودروها

بسیاری از خودروها برای دیدن خودرو یا عابرین متکی به آینه بغل هستند. این آینه‌ها دید کاملی ندارند و نقاط کوری دارند. حال اگر این خودروها سنگین باشند خطر عبور از کنار آن‌ها بسیار بیشتر است.

شناخت و فهم موانع و شرایط جاده

موتورسیکلت در جاده

میزان تصادفات در اثر  سر خوردن روی جاده لغزنده نسبت به شرایط عادی بسیار بیشتر است. در تحقیقات مختلفی نشان داده شده است که جاده‌ها در ساعات اولیه بارش باران بسیار لغزنده و خطرناکست. در نتیجه مهارت و قدرت رانندگی فرد در موتورسیکلت یا خودرو برای پیشگیری از تصادف موتورسیکلت بسیار پر اهمیت است.

علاوه بر مطالب فوق تکنیک‌های راندن موتور در پیچ و خم‌ها و تقاطع‌ها، استفاده مناسب و به موقع از چراغ راهنما و نور مناسب چراغ جلوی موتور سیکلت، آگاهی و ارتباط با سایر وسایل نقلیه، توجه همیشگی به عابرین، فهم و رعایت درست قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده موثر از آینه‌ها، کنترل خشم و عدم پرخاشگری نیز از عوامل مهم تامین ایمنی موتورسیکلت و پیش گیری از تصادف موتورسیکلت است.

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=34354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز