تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
51

مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای

  • کد خبر : 33651
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای

اهمیت درک علل اصلی تصادفات جاده ای در اثرات مضر تصادفات بر زندگی انسان ریشه دارد. تصادفات رانندگی از جمله علل اصلی مرگ و میر در ایران و جهان می‌باشد لذا شناخت مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای اهمیت دارد. سالانه حدود ۱٫۳ میلیون نفر در جهان بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را […]

اهمیت درک علل اصلی تصادفات جاده ای در اثرات مضر تصادفات بر زندگی انسان ریشه دارد. تصادفات رانندگی از جمله علل اصلی مرگ و میر در ایران و جهان می‌باشد لذا شناخت مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای اهمیت دارد. سالانه حدود ۱٫۳ میلیون نفر در جهان بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۵۰ میلیون نفر زخمی می‌شوند. در این مطلب از تصادف نیوز مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای را بررسی می‌کنیم.

هزینه های اعمال شده بر اثر حوادث در جهان بسیار بالاست. در ایران در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۷ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۷۶ هزار نفر زخمی شدند. به طور متوسط در ایران سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر زخمی می‌شوند. هزینه تصادفات رانندگی حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه (برابر ۴۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷) یعنی ۲۲ میلیارد دلار در حوادث رانندگی هزینه می‌گردد.

مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای

علل اصلی تصادفات جاده ای را شناسایی کنید

تحقیق و ارزیابی از تصادفات جاده ای-علل ریشه‌ای تصادفات-نقطه به سه عامل انسانی-جاده, محیط (به اختصار به جاده) و ماشین بستگی دارد. در واقع تمام حوادث ناشی از خطاها و اختلالات در یکی از این سه منبع می‌گنجد.

تحقیقات نشان می‌دهد که منابع انسانی و خطاهای آن‌ها بیشترین تصادفات را ایجاد می‌کنند. در یک مطالعه جامع منابع حوادث در آمریکا و اروپا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به شرح زیرهست (منبع)

حدود ۹۳ درصد از تصادفات جاده ای شامل یک عامل انسانیست (به عنوان یک عامل اولیه یا ثانویه همراه با دو عامل دیگر) است.
تقریبا ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی عامل جاده را شامل می‌شود (به عنوان یک عامل اولیه یا ثانویه همراه با دو عامل دیگر) است.
حدود ۱۲ درصد از تصادفات رانندگان شامل یک عامل وسیله نقلیه است (به عنوان یک عامل اولیه یا ثانویه همراه با دو عامل دیگر) است.
این یافته ها نشان می‌دهد که منابع انسانی و خطاهای ناشی از این عامل و سپس منبع جاده و محیط بیشترین نقش را در تصادفات جاده ای دارند. فاکتور خودرو کمترین نقش را در بین همه عوامل دارد.

تجدید نظر های اضافی در مورد میزان حادثه از هر سه منبع مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای ذکر شده به صورت جداگانه عبارتند از:

در ۵۷ درصد از حوادث عامل انسانی به تنهایی عامل اصلی در حوادث رانندگیست.
در ۳ درصد از حوادث عامل جاده به تنهایی عامل اصلی حادثه محسوب می‌شود.
که در ۲ درصد از حوادث عامل جاده به تنهایی عامل اصلی حادثه‌هاست.
این نتایج همچنین نشان می‌دهد که عامل انسانی به تنهایی نقش برجسته ای در حوادث بدون حضور دو عامل دیگر دارد.

بررسی های بیشتر در مورد اثر عوامل سه گانه در رابطه با منبع تصادف به شرح زیر است:

منابع انسانی در کنار منبع جاده باعث حدود ۲۷ درصد از حوادث می‌شود
منابع انسانی در کنار خودرو باعث حدود ۶ درصد از حوادث می‌شود
منبع جاده در کنار خودرو باعث حدود ۱ درصد از تصادفات رانندگی می‌شود
سه منبع انسانی جاده ها و وسایل نقلیه به طور همزمان به حدود ۳ درصد از تصادفات کمک می‌کنند.
این نتایج نشان می دهد که دو منبع انسانی و جاده ها با هم عامل ایجاد حوادث بزرگ هست.

شکل زیر خلاصه ای از آمار و شماره های ذکر شده را نشان می‌دهد:

عوامل خطر مرتبط با هر یک از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای

ما در بالا ذکر کردیم که وقوع خطاها و تحریف ها در هر یک از سه منبع انسانی-جاده و وسیله نقلیه می تواند باعث تصادف رانندگی شود. تحقیقات و نظرسنجی ها خطاهای زیر را در این منابع نشان می دهد که هر کدام شامل چندین عامل اصلی خطر حوادث است.

خطاهای عمده انسانی و عوامل خطر مرتبط با حوادث

مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای

خطاهای اصلی این منبع از حوادث رانندگی و زیر شاخه هایش به شرح زیر است:

خطای تشخیصی: به این معنی است که راننده در تشخیص وضعیت فعلی و شرایط اطراف که شامل خودشان است مشکل دارد:
رانندگی تحت نظارت ناکافی: رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر-رانندگی تحت تاثیر الکل یا رانندگی در حالت مستی-رانندگی تحت تاثیر داروهای خواب-و رانندگی با ذهن درگیر در مسا-مهمترین عوامل خطر هستند
انحراف در رانندگی: انحرافات ناشی از عوامل داخل و خارج خودرو از عوامل خطر در این دسته هستند
رانندگی به دلیل ناکافی بودن: رانندگی در شرایط خستگی خواب-عدم تعادل در شب و روز از عوامل اصلی است
خطای تصمیم گیری: به این معناست که راننده در تصمیم گیری در شرایط پرخطر مشکل دارد. خطاهای اصلی این گروه عبارتند از:
سرعت بالا برای شرایط مختلف: سرعت بالا برای تصمیم گیری در مورد ترمز برای جلوگیری از برخورد به وسایل جلو-سرعت بالا برای تصمیم گیری در مورد سبقت در پیچ و مهره و غیره
درک نادرست از رانندگان دیگر: درک نادرست از اقداماتی مانند سبقت-تغییر خطوط-ترمز و غیره می‌تواند باعث شود راننده تصمیمات اشتباهی بگیرد و اقدامات نامناسبی انجام دهد که باعث تصادف شود.
مانورهای غیرقانونی: مانند عدم رعایت حق تقدم-عدم رعایت فاصله مناسب-سبقت غیرمجاز
رفتارهای پرخاشگرانه در رانندگی: تعقیب-توهین و زیر سوال بردن رانندگی و اقدامات شدید دیگران مانند ترمز – شتاب و تغییر سریع جهت
خطای عملکرد: به این معنی است که راننده به خصوص در شرایط پرخطر به درستی کار نمی‌کند
مهارت کم: کنترل جهت ضعیف-چرخاندن-ترمز و غیره…
ترس و اضطراب: ترس و وحشت و استرس باعث عملکرد ضعیف در موقعیت های مختلف به خصوص خطرناک
سایر عوامل غیر عملکردی: شامل موارد اضطراری فرد است:
سکته مغزی و غش.

نقص عمده جاده، محیط و عوامل خطر مرتبط در حوادث

این دسته از مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای شامل نقص و اختلالاتی است که ممکن است در جاده یا شرایط محیطی رخ دهد و شامل موارد زیر است:

مشکلات جاده ای: لغزش جاده-نشانه ها-ترافیک ناکافی-موانعی مانند سنگ ها یا چاه ها و طراحی ضعیف جاده از عوامل اصلی این دسته هستند.
محیط و هوای نامساعد: بارش باران، برف، مه.

نقص خودرو و عوامل خطر مرتبط در حوادث


این دسته از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای شامل نقص فنی احتمالی وسیله نقلیه می‌شود و شامل عوامل خطریست که احتمال تصادف در مزرعه را افزایش می‌دهد.

به ترتیب: خرابی یا نقص لاستیک ها-خرابی یا نقص ترمزها-خرابی و نقص سیستم فرمان.گیربکس و موتور مهمترین عوامل خطر هستند.

سیستم های کمک راننده برای رانندگی ایمن و تصادفات کمتر

با توجه به مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای و نقش اساسی منابع انسانی و خطاهای تشخیصی از جمله حواس پرتی-خستگی و خواب-و خطاهای تصمیم گیری از جمله سرعت بالا در حوادث-یکی از راه حل‌های اساسی برای از بین بردن یا کاهش تاثیر این عوامل استفاده از سیستم های کمک راننده هوشمند هست.

سیستم هشدار برخورد رو به جلو: تکنولوژی رهبران برای کاهش حوادث ضربه موانع جلو (نگاه کنید به دمو )
سیستم زنگ خطر انحراف: تکنولوژی رهبران برای کاهش حوادث انحراف
سرعت ضبط سیستم زنگ خطر: تکنولوژی رهبران برای کاهش حوادث بیش از حد مجاز سرعت
سیستم هشدار برخورد عقب: فناوری تابلوی رهبری برای نظارت بر نقاط کور عقب و به حداقل رساندن برخورد های عقب در تصادفات رانندگی

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=33651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز