به گزارش وبسایت خبری تصادف نیوز، با ورود وسایل نقلیه با میزان انتشار آلایندگی صفر (zero emission)، حالا مرتب صحبت از اتومبیل های برقی، موتورهای هیبریدی یا اتومبیل های هیدروژنی میشنویم. این اصطلاحات دقیقاً به چه معناست و چگونه میتوانیم آنها را از هم متمایز کنیم و تفاوت خودروی برقی با هیدروژنی و هیبریدی را تشخیص دهیم؟
با ورود وسایل نقلیه با میزان انتشار آلایندگی صفر (zero emission)، اکنون به طور مرتب صحبت از اتومبیل های برقی، موتورهای هیبریدی یا اتومبیل های هیدروژنی میشنویم. این اصطلاحات دقیقاً به چه معناست و چگونه میتوانیم آنها را از هم متمایز کنیم؟ اگر به شناخت دقیق تر این موضوع علاقمند هستید با مجله رنو ایران همراه باشید.
در حالی که سالها گزینههای خودرو محدود به موتورهای بنزینی یا دیزل بود، این روزها یک فناوری جدید در حال تغییر بازیست: پیشرانه برقی. گاهی اوقات میتوان از این نوع پیشرانه ها برای جایگزینی کامل سلف آن یعنی پیشرانه احتراقی استفاده کرد که نتیجه آن یک ماشین برقی است. در موارد دیگر، دو فناوری مختلف در یک وسیله نقلیه در آن واحد همزیستی میکنند: اینها مدلهای ترکیبی یا هیبریدی هستند که بسته به میزان شارژ و سیستمهای ذخیره انرژی آنها که توسط سازنده انتخاب شده، تعامل متفاوتی دارند.
تفاوت اصلی بین خودروهای هیبریدی و برقی چیست؟
بیایید از نظر عملیاتی تفاوت خودروی برقی را بررسی کنیم. اتومبیل های برقی کاملاً ساکت و بدون انتشار بوی نامطبوع هستند و سواری بسیار دلپذیر و روانی را ارائه میدهند. از نظر میزان هزینه باید گفت که هزینههای سوخت در این خودروها بسیار کاهش می یابد زیرا برق بسیار ارزان تر از سوخت یا سوخت دیزل هست. از نظر میزان پیمایش نیز پیشرفت زیادی در حوزه این خودروها حاصل شد. در حالی که فقط ۱۰ سال پیش برای دستیابی به برد ۱۵۰ کیلومتری برای خودروهای برقی عدد قابل توجه تلق میشد ، آخرین نسخه رنو زوئی (Renault Zoe) میتواند ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ بپیماید. شارژ باتریهای این خوردوها نیز نیز از همیشه سریعتر شده است: در این خودرو تنها با ۳۰ دقیقه شارژ انرژی کافی برای پیمایش مسیر ۱۲۰ کیلومتری را خواهید داشت.
اتومبیل های هیبریدی اما برد بیشتری نسبت به اتومبیل های احتراقی دارند چرا که این خودروها علاوه بر دارا بودن پیشرانه احتراقی دو باتری برقی به عنوان نسخه پشتیبان نیز دارند. انرژی برق این باتری ها، مصرف سوخت را کاهش میدهد. در خودروهای هیبرید هنگامی که وسایل برقی آن ها کار میکنند، سواری خودرو به همان اندازه خودروهای برقی کم صدا و راحت است و در عین حال هنگامی که موتور احتراقی اتومبیل را به قدرت میرساند، خودرو بسیار شبیه به رانندگی در یک وسیله نقلیه سنتی هست.
این مدلهای مختلف از نظر فنی چگونه کار میکنند؟ آیا بهینه سازی مصرف انرژی بین این دو یکسان است؟ تفاوت اصلی در زیر کاپوتهای اتومبیل های برقی، هیبریدی و هیدروژنی چیست؟ تفاوت خودروی برقی و سایر اصطلاحات متداول چیست؟
اتومبیل های تمام برقی، پیشرفته ترین گزینه
اتومبیل های برقی پیشرفته ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل موجود در بازار امروز برای پاسخگویی به مسائل زیست محیطی مربوط به گرم شدن کره زمین و آلودگی هوا هستند. چه چیزی آنها را منحصر به فرد میکند؟ موتور احتراقی، مخزن بنزین و لوله اگزوز همه در این خودرو از بین رفته اند و در جای آنها یک موتور الکتریکی و باتری پیدا خواهید کرد. این ماشین ها در ایستگاههای شارژ در خانه شما ، در پارکینگ شما، در محل کار یا حتی در اماکن عمومی شارژ میشوند. با برد بالقوه چند صد کیلومتری، آنها در سکوت کار می کنند؛ در هنگام ثابت بودن هیچ انرژی مصرف نمیکنند و هیچ دودی از اگزوز آنها خارج نمی شود و این نیز از تجربه لذت بخش سواری آنها کم نمی کند.
به عنوان مثال با رنو جدید ZOE جدید ، تمام گشتاور موتور الکتریکی فوراً در دسترس قرار میگیرد و شتاب فوق العاده و فوری را فراهم میکند. همچنین موتورهای الکتریکی به دلیل عدم احتراق و جابجایی قطعات مکانیکی، فوق العاده قابل اعتماد هستند. برای راننده ، این بدان معنیست که نگهداری خودرو به حداقل ممکن میرسد.
با این وجود گزینههای دیگری نیز موجودست. شما میتوانید با انتخاب وسیله نقلیه ای که ترکیبی از پیشرانه الکتریکی و یک موتور احتراقیست، ترکیبی از منابع انرژی را انتخاب کنید.
خودروهای هیبریدی: وسایل نقلیه سنتی با پشتیبانی برقی
در داخل یک ماشین هیبریدی ، شما هم یک موتور بنزینی و هم یک واحد برقی را پیدا خواهید کرد که برای همکاری با یکدیگر طراحی شده اند. این ایده به شرح زیر میباشد: موتور الکتریکی به عنوان پشتیبان موتور احتراقی عمل میکند و استرس روی دومی را کاهش میدهد و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
خودروهای هیبریدی چگونه شارژ میشوند؟ باتری کوچک پردازنده در هنگام ترمز یا کاهش سرعت با تبدیل سرعت به انرژی شارژ میشود. خودروهای هیبریدی هنوز در درجه اول به سوختهای فسیلی وابسته هستند: دامنه این وسایل نقلیه هنگام رانندگی در حالت ۱۰۰٪ برقی به ندرت از چند کیلومتر فراتر میرود.
اتومبیل های هیبریدی قابل شارژ
خودروهای هیبریدی قابل شارژ ، که گاهی اوقات با عنوان PHEVs (وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی پلاگین) نیز خوانده میشوند ، قصد دارند این مسئله را برطرف کنند. مثال به روز و محبوب این خودروها رنو کپچر جدید ای-تک پلاگین هست. این فناوری چگونه کار میکند؟ باتری با ظرفیت بیشتر در داخل شاسی یکپارچه شده و سوکت اضافه شده تا امکان شارژ مستقل از طریق رسانههای داخلی یا ایستگاههای شارژ استاندارد را فراهم کند. بدین ترتیب موتور الکتریکی برای اکثر سفرهای روزمره به یک جایگزین واقعی برای موتورهای احتراقی تبدیل می شود.
با این وجود ، استفاده از موتور احتراقی همچنان گزینه ای برای پوشش مسافتهای طولانی، به عنوان مثال در سفرهای جاده ای. تفاوت بین خودروهای هیبریدی و وسایل نقلیه هیبریدی قابل شارژ تنها در این هست که دومی را میتوان با یک پریز برق شارژ کرد و امکان استفاده بیشتر از نیروی الکتریکی و در نتیجه برد الکتریکی طولانی تری را فراهم کرد.
وسایل نقلیه هیبریدی با افزایش دهنده برد: یک بسته باتری در اتومبیل شما
گزینه دیگر، استفاده از باتری برقی و موتور برای رانندگی روزمره و اضافه کردن یک موتور با احتراق کوچک هست که برای شارژ نگه داشتن آنها طراحی شده است: به این وسیله نقلیه برقی با برد طولانی گفته میشود. در این حالت، خودروی هیبریدی بسیار نزدیک به خودروی تمام برقیست تا ۱۰۰٪ با احتراقی: برق منبع اصلی “سوخت” است.
برای وسایل نقلیه از این نوع، باتری از ظرفیت زیادی برخوردارست و میتوان آن را در ایستگاه شارژ مجدد شارژ کرد. این خودروها قادر به تولید برق برای استفاده روزمره و بدون تولید هرگونه دود اگزوز هستند. موتور احتراقی فقط به عنوان پشتیبان عمل میکند و به روشی شبیه به یک ژنراتور برق عمل میکند. تنها هدف آن افزایش برد خودرو با شارژ مجدد باتری است.
مطالب مرتبط با تفاوت خودروی برقی، هیبریدی و …:
اتومبیل های هیدروژن: رقیب
سرانجام ، یک خودروی تمام برقی وجود دارد که از یک شکل جایگزین تولید نیرو استفاده می کند: اتومبیل های برقی هیدروژنی. رنو به زودی دو دستگاه خودروی هیدروژنی را ارائه می دهد: رنو کانگو زد.ای. هیدروژنی و رنو مستر زد.ای. هیدروژنی. در حال حاضر، اکثر اتومبیل های برقی از باتریهایی استفاده می کنند که مبتنی بر فناوری لیتیوم یونی هستند، اما روشهای دیگری نیز برای ذخیره انرژی وجود دارد.
به عنوان مثال سلولهای سوخت هیدروژنی امکان تولید برق از مشتقات گازی را تولید میکنند که با تجزیه آب یا متان تولید میشود. در داخل سلول، گاز از طریق یک واکنش شیمیایی با اکسیژن موجود در هوای اطراف به الکتریسیته تبدیل میشود. این ماده توسط مخزنی تغذیه میشود که حاوی گاز ذخیره شده با فشار بسیار بالا (چند صد میله) است.
برخی موانع هنوز باقی مانده است. به عنوان مثال ساخت سلولهای سوختی به فلزات کمیاب و همچنین منبع انرژی احتیاج دارد که ممکن است تجدیدپذیر باشد. اتخاذ مقیاس بزرگ همچنین نیاز به ایجاد زیرساختهایی دارد که به تولید و توزیع هیدروژن اختصاص داده شده است.
وسایل نقلیه برقی و هیبریدی – نوآوری در حال انجام
انرژی الکتریکی از باتری نیکل-کادمیوم پیشرفتهای بسیار زیادی کرده است. باتریهای مدرن دیگر در مقایسه با موتورهای احتراق دیگر از ضرر برخوردار نیستند. باتریهای لیتیوم یونی مخفی شده در داخل شاسی، بی خطر هستند و در پایان چرخه زندگی، از طریق فرآیندهای بازیافت به طور فزاینده ای کار میشوند. آنها سبک تر، فشرده تر و دارای ظرفیت بالاتر هستند و دامنه اتومبیلهای مورد نیاز خود را افزایش میدهند و پیشرفت فنی پیشرفت میکند: در سال ۲۰۱۹، محققان دانشگاه پنسیلوانیا روش جدیدی را کشف کردند که اجازه میدهد تا تنها با شارژ ۱۰ دقیقه یک وسیله نقلیه برقی تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این فناوری برای ۲۵۰۰ چرخه شارژ مناسب خواهد بود که معادل ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر است.
شارژ القایی دینامیکی یکی دیگر از امیدبخش ها است زیرا میتواند اتومبیل ها را هنگام حرکت شارژ کند. مطمئناً در آینده اتومبیلهای برقی عملکرد بهتری دارند و فراگیر تر از پیش خواهند بود.
در این مطلب سعی کردیم مختصری از تفاوت خودروی برقی و هیبریدی را توضیح دهیم.