تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
73

معرفی بهترین لاستیک ها و راهنمای خرید لاستیک خودرو

  • کد خبر : 31793
  • 14 تیر 1400 - 9:00
معرفی بهترین لاستیک ها و راهنمای خرید لاستیک خودرو

به گزارش سایت خبری تحلیلی و آموزشی تصادف نیوز ، خرید لاستیک جدید برای خودرو می‌تواند تا حدودی دشوار باشد. تنوع اسم ها، انتخاب اندازه درست بهترین تایر و انواع مختلفی که دارد می‌تواند کمی شما را در خرید دچار تردید کند. از آنجایی که لاستیک خودرو بخش بسیار مهمی از آن است و انتخاب […]

دانش خودرو

به گزارش سایت خبری تحلیلی و آموزشی تصادف نیوز ، خرید لاستیک جدید برای خودرو می‌تواند تا حدودی دشوار باشد. تنوع اسم ها، انتخاب اندازه درست بهترین تایر و انواع مختلفی که دارد می‌تواند کمی شما را در خرید دچار تردید کند. از آنجایی که لاستیک خودرو بخش بسیار مهمی از آن است و انتخاب نوع نادرست آن حتی می‌تواند خطرناک باشد، باید نهایت دقت را در خرید بهترین لاستیک ماشین به خرج دهید. این راهنمای خرید لاستیک خودرو می‌تواند به شما کمک کند انتخاب راحت تری انجام دهید. پس از مطالعه این مقاله باید پاسخ این سوالات را بدانید:

  •       چه نوع لاستیکی مناسب خودروی من است؟
  •       این لاستیک‌ها تا چند کیلومتر دوام می‌آورند؟
  •       باید لاستیک‌ها را عوض کنم یا باید آنها را ارتقا بدهم؟

انواع لاستیک خودرو

تصادف نیوز / دانش خودرو

تنوع لاستیک خودرو خیلی زیاد است، اما در کل می‌توان آنها را به سه دسته اصلی و زیرمجموعه‌های آنها تقسیم کرد. ۳ نوع دسته بندی لاستیک خودرو عبارت‌اند از:

  •       لاستیک‌های چهارفصل
  •       لاستیک زمستانی
  •       لاستیک تابستانی

۱. لاستیک چهارفصل

اغلب خودروهای امروزی از کارخانه سازنده با لاستیک‌های چهارفصل به خریدار تحویل داده می شوند. طراحی این لاستیک‌ها به شکلی است که برای هر نوع شرایط آب‌ و هوایی مناسب باشند و شما بتوانید با آنها در تمام طول سال در هر نوع جاده‌ای برانید.

این لاستیک‌ها امکان بهتر راندن را برایتان فراهم می‌کنند، کنترل ماشین را راحت‌تر می شود، در آب‌ و هوای مرطوب نسبت به جاده چسبندگی خوبی دارند و همچنین در برف سبک هم می‌توانید با آنها رانندگی کنید.

با این وجود، نباید تصور کنید چون اسم این تایرها چهارفصل است امکان رانندگی با آنها در جاده‌های برفی و یخی به همان اندازه لاستیک‌های زمستانی باشد. لاستیک زمستانی بصورت تخصصی برای جاده‌های برفگیر و شرایط سخت یخبندان طراحی شده است.

لاستیک چهار فصل ۲ زیرمجموعه اصلی دارد:

      لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا، کنترل بیشتری نسبت به لاستیک‌های چهارفصل استاندارد دارد. چسبندگی آنها با جاده مطمئن تر است و حالتش اسپرت‌تر است.

      لاستیک چهارفصل گرند تورینگ، کیفیت پایین تری از لاستیک‌های با عملکرد بالا دارد، اما کنترل ماشین با این لاستیک‌ها بسیار مناسب تر است. البته جدیدا یک زیرمجموعه از لاستیک‌های ۴ فصل گرند تورینگ به تولید شده است که لاستیک‌های «مناسب برای هر آب‌وهوا» محسوب می گردند.

این لاستیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که با جاده‌های برفی چسبندگی بهتری ایجاد می‌کنند و تا حدودی می‌توان آن را با لاستیک‌های زمستانی مقایسه کرد. اما در سایر مناطق، عملکرد این لاستیک‌ها شبیه لاستیک‌های چهارفصل معمولی است. شناسایی این لاستیک‌ها از طریق علامتی که در دیواره تایر حک شده است و شبیه دانه‌های برف در کوه است امکان پذیر است.

۲. خرید لاستیک تابستانی

نام این لاستیک با کارآیی اصلیش بی ارتباط است. درواقع می‌توان به این نوع لاستیک، لاستیک ۳فصل گفت، زیرا این لاستیک‌ها در بهار و پاییز هم خوب کار می‌کنند و فقط مخصوص تابستان نیست.

به‌طورکلی این لاستیک هم در جاده با آب‌ و هوای گرم و خشک و هم در جاده‌های با رطوبت بالا عملکرد خوبی دارند و طراحی آن برای دمای هوای متوسط تا گرم انجام شده است. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ می‌دهد،

چسبندگی با جاده در سر پیچ‌ها افزایش پیدا می کند و خودرو زود متوقف می‌شود و مصافت زیادی را طی نمیکند. با این وجود این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در آب‌وهوای بالاتر از ۴ سانتی‌گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل می‌کند.

یعنی اگر دمای هوای بیرون از ۴ سانتی‌گراد سردتر باشد، این لاستیک‌ها بد عمل می کنند و ماشین از کنترل راننده خارج می‌شود. حتی خودروهای قوی تر ممکن است با این لاستیک‌ها در هوای سرد کنترل ماشین را از دست بدهند و دچار سانحه رانندگی شوند.

انواع لاستیک خودرو تابستانی

لاستیک تابستانی مانند لاستیک‌های چهارفصل انواع مختلفی دارد. این لاستیک‌ها را می‌توان با توجه به قابلیت‌هایشان، از کمترین به بیشترین توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد:

  •       لاستیک با عملکرد عالی
  •       لاستیک با عملکرد حداکثری
  •       لاستیک با عملکرد فوق‌العاده بالا

لاستیک‌های تابستانی بیشتر در خودروهای قدرتمندی مانند :

  • پورشه
  • مرسدس
  • ای‌ام‌جی
  • موستانگ

به کار می روند.

۳. خرید لاستیک زمستانی

این لاستیک‌ها که لاستیک برفی هم نامیده می‌شوند، به نحوی طراحی شده‌اند که حداکثر چسبندگی را در برف و شرایط لغزندش در جاده فراهم می‌کنند. میزان چسبندگی که این لاستیک‌ها فراهم می‌کنند با هیچ تایر دیگری قابل‌مقایسه نیست.

هنگام توقف یا گردش در یک جاده لغزنده، حتی یک خودروی چهارچرخ متحرک با لاستیک‌های چهارفصل در مقایسه با یک خودروی دیفرانسیل جلو با چهار لاستیک زمستانی عملکرد پایین تری دارد.

طراحی لاستیک‌های زمستانی به گونه‌ای است که به‌محض گرم‌شدن هوا دیگر نمی‌توانند به‌خوبیِ لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی عمل کنند و کنترل خوبی به اتومبیلتان نخواهند داد.

بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سالی یک بار برف سنگین می‌بارد، بهتر است این لاستیک‌ها را به‌عنوان لاستیک دوم خریداری کنید و در باقی سال از همان لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی استفاده کنید.

لاستیک زمستانی یا تابستانی

تنوع لاستیک‌ها بسیار زیاد است، اما همه آنها مناسب اتومبیلتان نیست. هر خودرو با توجه به ویژگی‌هایش، می‌تواند فقط از نوع خاصی از لاستیک‌ها استفاده کند. معیارهایی هست که باید هر یک از آنها را هنگام خرید لاستیک مدنظر داشته باشید تا بهترین لاستیک را برای خودروتان خریداری کنید.

لاستیک زمستانی / تایر

اغلب کسانی که قصد دارند لاستیک‌های فرسوده خودرویشان را عوض کنند، همان لاستیک‌های سابق را با همان اندازه و ویژگی‌های فنی می‌خرند.

این کار منطقی است، زیرا مهندسی ماشین شما به شکلی است که کاملا با همان نوع و اندازه لاستیک مطابقت داشته باشد. با این وجود در انتهای نوشته خواهید خواند که گاهی می‌توانید لاستیک ماشین را ارتقا بدهید.

برای خرید لاستیک نو، باید اطلاعاتی از جمله اندازه لاستیک، میزان سرعت و سایش آج (یعنی لاستیک تا چند کیلومتر دوام می‌آورد) را بدانید. این اطلاعات در جداره کناری لاستیک و نیز در دفترچه راهنمای صاحب خودرو نوشته شده‌اند. علاوه بر این می‌توانید از وب سایت ها و نمایندگی‌های فروش لاستیک هم این اطلاعات را بدست آورید.

معنای اعداد و حروف روی تایر خودرو چیست؟

به تصویر زیر توجه کنید هر یک از اعداد و حروفی که روی لاستیک نوشته شده‌اند به اطلاعاتی اشاره دارند که هر یک از آنها را شرح خواهیم داد.

اعداد و حروف روی تایر خودرو یعنی چه؟
  • ابتدا نوع تایر
  • ۱. عرض تایر؛
  • ۲. نسبت ابعاد؛
  • ۳. ساختار تایر؛
  • ۴. قطر؛
  • ۵. رده بار و در کنار آن، حرف لاتین که درجه سرعت است؛
  • ۶. سنگین‌ترین نقطه لاستیک؛
  • ۷. درجه سایش آج؛
  • ۸. درجه چسبندگی؛
  • ۹. دما؛
  • ۱۰ – ۱۱. مخصوص برف و گل‌ولای یا کوهستان؛
  • ۱۲. نشان مخصوص برند خودرو؛
  • ۱۳. فهرست مواد تشکیل‌دهنده تایر و اطلاعات ساخت.

۱. اندازه لاستیک خودرو

اگر می‌خواهید لاستیک‌های خودرو را فقط با مدل قبل جایگزین کنید باید سایز مناسب آن را بدانید. سایز لاستیک اتومبیل و کامیون سبک با سری اعداد و حروفی مشخص می گردد که آنها را به این صورت می‌خوانیم:

اولین شماره عرض لاستیک را در پهن ترین نقطه با میلی‌متر مشخص می‌کند. عددی که بعد از اسلش (/) می آید نسبت ابعاد نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که ارتفاع جداره کناری، چند درصد از عرض آن است. به مقداری که این عدد بیشتر باشد، ارتفاع جداره تایر بلندتر است. برای نمونه، نسبت ابعاد لاستیک‌نوع اسکوات که در خودروهای اسپرت و بزرگ نصب می‌شود، ۳۰ الی ۴۰ می باشد. اما این نسبت در خودوهای کلاس سدان‌ و شاسی‌بلندها، ۴۵ تا ۶۰ است. آخرین عدد در این شماره سریال قطر چرخ است که تایر روی آن سوار می‌شود. کلیه اندازه ها طبق واحد اینچ است.

شرح ساختار تایر خودرو

پس از اطلاعات اندازه لاستیک، حرفی درج می‌شود که ساختار تایر را نشان می دهد. در شکل مشخص است که ساختار تایر با حرف R مشخص شده است و مشخص می کند ساختار تایر شعاعی و یا رادیال است، بدین معنی که نخ‌های لایه‌های لاستیک به‌ شکل شعاعی و عمود بر خط مرکزی لاستیک تعبیه شده اند.

می توان گفت همه لاستیک‌های امروزی رادیال محسوب می گردند (نوع دیگر تایر بایاس است که به‌دلیل مزایای تایر R، از ساختار بایاس دیگر استفاده نمی شود).

۲. درجه سرعت

دومین معیار مهم در راهنمای خرید لاستیک خودرو، درجه سرعت است. درجه سرعت این مورد را به ما متذکر می شود که توان تحمل یک لاستیک تا چه سرعتی در رانندگی های طولانی مدت است و میزان این تحمل چقدر است و با همه این اوصاف ایمنی آن نیز حفظ گردد. درواقع این شماره پتانسیل عملکرد تایرها را در کل نمایش می‌دهد.

درجه سرعت لاستیک‌هایی که در سدان‌های خانوادگی و برخی شاسی‌بلندها به کار می رود از درجه سرعت لاستیک‌های با عملکرد بالا در خودروهای قدرتمند کمتر است. در واقع هر لاستیک اورجینال کارخانه ای که از ابتدا روی ماشینتان نصب بوده است، با حداکثر سرعت ماشین به‌اضافه «حد تضمینی ایمن» تطابق دارد.

درجه سرعت را به‌شکل یک حرف که ممکن است از L تا Y متغیر باشد و یک کد عددی که می‌تواند از ۷۵ تا ۱۸۶ (مایل در ساعت) یا ۱۲۰ تا ۲۹۹ (کیلومتر در ساعت) باشد نشان می دهند. این کد بعد از اندازه تایر روی جداره آن نوشته می شود.

۳. سایش آج

سومین معیار مهم در انتخاب بهترین لاستیک سایش آج است. در این قسمت دو نوع داده مهم است که به ما یاری می‌کند برآورد کنیم لاستیک‌های ماشین‌مان تا چند کیلومتر می‌تواند دوام بیاورد. داده اولی درجه سایش آج و داده دومی وارانتی فاصله پیموده‌شده لاستیک است. درجه سایش آج عددی است که در قسمت کناری لاستیک و درست بعد از کلمه treadwear نوشته می شود. وقتی این عدد بیشتر باشد، طول عمر لاستیک هم بیشتر است.

یک روش بهتر برای اندازه‌گیری عمر بالقوه لاستیک و مقایسه طول عمر لاستیک‌های متفاوت بررسی ضمانت برگشت آج لاستیک است. بسیاری از لاستیک‌ها و البته نه همه آنها، علاوه بر ضمانت کیفیت تولیدی در برابر وجود نقص دارای تضمین عمر آج هم هستند. این اطلاعات را در اینترنت هم می‌توانید جستجو کنید. مقررات کلی این صنعت این است که لاستیک خودروی ۷۵ درصد رانندگان، حداقل تا مسافتی که در ضمانت‌نامه عمر آج آن درج شده است تاب بیاورد.

لاستیک ران- فلت چه کاربردی دارد؟

اخیرا بسیاری از خودروسازان، اتومبیل‌ها را از خود کارخانه به لاستیک‌های ران- فلت تجهیزمی‌کنند. لاستیک‌های ران- فلت قادرند پس از پنچرشدن و تخلیه کامل باد آن، در سرعت پایین آن‌قدر دوام بیاورند تا شما به خانه یا پنچرگیری برسید. البته این لاستیک‌ها ویژگی منفی هم دارند و آن این است که جداره آنها را سفت تولید می کنند. هرچند همین سفت‌بودن دیواره باعث می‌شود که اگر لاستیک پنچر شد مستحکم بماند تا به جایی برسید، اما راندن ماشین روی دست انداز دشوار می‌شود. بااین‌حال فناوری تایر همچنان در حال پیشرفت است و ممکن است به‌زودی برای این هم چاره‌ای بیندیشند.

سؤالات متداول

در این قسمت به برخی از سؤالات شما درباره خرید لاستیک خودرو پرداخته ایم:

چرا بهتر است از لاستیک زمستانی استفاده کنیم؟

آج‌های لاستیک‌های زمستانی عمق بیشتری دارند و آنها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که چسبندگی قابل توجهی ایجاد کند و به شما اطمینان و امنیت بهتری در جاده‌های لغزنده و برفی بدهد.

لاستیک را تعویض کنم بهتر است یا لاستیک ارتقا بدهم؟

این مورد به تصمیم شما بستگی دارد. تعویض لاستیک آسان تر است درحالی‌که ارتقای آن نیاز به دانش فنی بیشتر دارد. هر لاستیکی را نمی‌توانید روی خودرو نصب کنید.

برای ارتقا لاستیک چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

برای تعویض لاستیک کافی است مشخصات و اطلاعات لاستیک را بدانید و لاستیکی مثل آن بخرید. اما ارتقای لاستیک کمی دشوارتر است، زیرا باید لاستیک‌ها را صحیح انتخاب کنید.

اگر ماشین‌تان چرخ‌های معمولی دارد، می‌توانید لاستیکی با عملکرد بالاتر ولی با همان سایز نصب کنید. به یاد داشته باشید قطر خارجی لاستیک باید ثابت باقی بماند. اندازه کلی لاستیک روی هر بخشی از خودرو از سیستم تعلیق تا ارتفاع آن از زمین و تمام بخش‌ها موثر است. هرچه جداره لاستیک نازک‌تر باشد، قطر چرخ باید به‌همان نسبت تغییر کند. به یاد داشته باشید اگر لاستیک بزرگ‌تر از حد باشد و با بدنه خودرو یا سیستم تعلیق آن تماس پیدا کند، می‌تواند حادثه ساز شود. می‌توانید درباره اندازه لاستیک خودرویتان در اینترنت برای کسب اطلاعات درست درباره نسبت اندازه جداره به قطر چرخ جستجو کنید.

چرا نباید لاستیک خودرو با کیفیت پایین تر را انتخاب کنیم؟

تایرهایی که کیفیت پایین‌تری دارند می‌توانند رانندگی را دشوار کنند و همچنین سریع‌تر فرسوده می‌شوند، پرسروصداتر هستند و روی فرمان‌گرفتن موثرند. این لاستیک‌ها در دست انداز خیلی سریع صدمه می‌بینند و به خودرو هم صدمه می‌رسانند.

آیا می‌توانم لاستیک ران- فلت را با لاستیک معمولی تعویض کنم؟

بله. خوبی لاستیک‌های ران- فلت این است که می‌توان آن را با زاپاس معمولی هم عوض کنید. ار طرف دیگر، اگر ماشین‌تان از اول لاستیک ران – فلت نداشته است، می‌توانید از لاستیک ران- فلت استفاده کنید و محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.

شما از کدام نوع لاستیک برای ماشینتان استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون لاستیک‌های خودرویتان را ارتقا داده‌اید یا همیشه از همان نوع استفاده می‌کنید؟

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=31793
  • نویسنده : تصادف نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : https://tasadofnews.ir
  • 1127 بازدید
  • 5 دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5

تصادف نیوز