تصادفات جاده ای از مهم ترین عوامل بروز مرگ و میر در ایران تا پیش از پدیده کرونا بود. این حوادث جاده ای تلخ از ایمنی خودرو گرفته تا اشتباهات متداول رانندگان یعنی عوامل فردی موثر بر تصادفات می تواند باعث بروز این تصادفات گردد. از سویی ایمنی راه ها از عواملی است که می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد. هرچند بهبود ایمنی خودرو ها می تواند موجب کاهش مرگ و میر شود اما نمی تواند به تنهایی ضعف طراحی راه ها، گاردریل ها و از همه مهم تر فرهنگ رانندگی رانندگان را جبران کند.
به عنوان مثال رانندهای که علاقمند به رانندگی با سرعت زیاد دارد و یا پیش از مسافرت از لحاظ فنی خودروی خود را چک نمی کند حتی در ایمن ترین جادهها می تواند باعث بروز حوادث جاده ای گردد.
انحصار خودروسازان در کشور نیز موجب شده تا این شرکت ها تمایلی برای افزایش کیفیت و ایمنی محصولات خود نداشته باشند و از روند جهانی خودرو سازان دنیا عقب بمانند. وضعیت جاده ها و مشکلات موجود در تکمیل پروژه های راه سازی نیز مشکلی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. تنها امید کاهش مرگ و میر هموطنان در اثر تصادفات حاکم شدن یک نگاه مدیریت سیستمی و دلسوز برای مدیریت حوادث ترافیکی است.
خواب آلودگی راننده از عوامل مهم تصادفات + جلوگیری از خستگی راننده و فناوری های جدید
تاریخچه سیستم های ایمنی خودرو و مهم ترین فناوریهای ایمنی خودرو