تاریخ : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
50
ایمنی خودروهای داخلی در تصادف + فیلم تست تصادف خودروی شاهین سایپا

ایمنی خودروهای داخلی در تصادف + فیلم تست تصادف خودروی شاهین سایپا

  • کد خبر : 33455
  • 16 اسفند 1400 - 14:06
ایمنی خودروهای داخلی در تصادف + فیلم تست تصادف خودروی شاهین سایپا

تست تصادف خودروهای داخلی مختلف از جمله ملاک های بررسی کیفیت خودروهاست – در این مطلب ایمنی خودروهای داخلی در تصادف را بررسی کرده ایم

ایمنی خودروهای داخلی در تصادف + فیلم تست تصادف خودروی شاهین سایپا

به گزارش وبسایت تصادف نیوز به دلیل تعدد تصادفات و کشته مجروح شدن عده زیادی از هموطنانمان در تصادفات جاده ای همواره ایمن نبودن خودروهای داخلی در ذهن مردم ایران جا خوش کرده است. متاسفانه این عدم وجود ایمنی خودرو با خاطرات تلخی که تا پایان عمر از یاد مردم نمی رود عجین شده است. در ادامه به ایمنی برخی خودروهای داخلی از پراید گرفته تا خودروی ۲۰۶ ایران خودرو.

ایمنی پراید سایپا یا همان خودروی اخراجی فورد فستیوا

فورد فستیوا (Ford Festiva) خودرویی است که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ توسط فورد موتور تولید شده‌است. البته نمونه نخست این خودرو در ژاپن و توسط شرکت مزدا و با نام مزدا ۱۲۱ تولید شده بود. در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراههاي کشور آمریکا، اتومبیل پراید بدترین اتومبیل سواری شناخته شده که می تواند جان سرنشینانش را به طرز فجیعی در خطر بیندازد

. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می شود.کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در اتومبیل باز میشود و داشبورد هم آسيب شدید به پای راننده می زند. جلوی اتومبیل به شکلی جمع می شود که تعداد زیادی از قطعات کاپوت مانندموتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. در واقع هر اتفاقی که ممکن است در تصادف یک اتومبیل اتفاق بیفتد در پراید تحقق پیدا می کند. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز ۲ ستاره از ۵ ستاره رابه خود اختصاص می دهد.

پژو 206 عروسک ایمن فرانسوی – ایمنی خودروهای داخلی ایران خودرو

یکی از دلایلی که مصرف کنندگان خودروی ۲۰۶ هنوز دست از سر این خودروی پا به سن گذاشته بر نمی دارند همین بحث کیفی و ایمنی این خودرو است. هر چند زیر بندی این خودرو در دست انداز ها و سرعت گیر های عجیب جاده های ایران آسیب جدی می بیند و سرعت و شتاب زیاد آن رانندگان عمدتا بی احتیاط ایرانی را در معرض تصادفات شدید قرار می دهد اما برخی خصوصیات این خودرو همچنان آن را محبوب تر از نسل های مشابه سایپا (مثل کوییک) نگه داشته است. اتومبیل پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسهEuroNCAP را گرفته است. ازجمله ویژگی های ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت ماشین، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین «پایین» جابه‌جا میشود ودر نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمیکند.

تست تصادف خودرو سمند | اسب ایران خودرو ایمن می تازد؟

تست تصادف خودرو سمند | اسب ایران خودرو ایمن می تازد؟

سمند خودرویی بومی است (البته فقط برند بومی است نه کاملا ساخت ایران) تست تصادف خودرو داخلی سمند، توسط مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی انجام نگرفته است. با توجه به اینکه پلت فرم این خودرو شبیه پژو ۴۰۵ است، احتمالاً در صورتی که مورد تست مؤسسات معتبر قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است.

ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب، خودرو بلند نمی‌شود. سالم ماندن ستون ها، خرد شدن شیشه‌های جلو، موجب شده سمند ازسوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند. به تازگی البته اخباری از دور خارج شدن سمند از خطوط تولید به دلیل ضعف کیفیت و ایمنی منتشر شده است.

تست تصادف خودروی شاهین سایپا و حواشی آن

شرکت سایپا ویدئویی از تست تصادف خودروی شاهین منتشر کرد که ما در ادامه دو قسمت از آن را در تصادف نیوز قرار داده ایم، این ویدئو دوباره بحث ایمنی خودروهای ایرانی را بر سر زبان ها انداخته است. اما آیا واقعا خودروهای تولید داخل امن هستندیا خیر؟

شرکت‌های خودروساز داخلی مثل سایپا و ایران خودرو بر خلاف بیشتر شرکت‌های معتبر در جهان، بسیار کم اطلاعات فنی درباره ایمنی خودروهای تولیدی خود را منتشر می‌کنند در واقع نیازی به این کار هم ندارند چون از پیش تمامی خودروهایشان در بازار پیش خرید می شود.اما شرکت سایپا به تازگی در یک اتفاق نادر، تست تصادف محصول خود “شاهین” را منتشر کرده است.

با این وجود، این تست را نمی‌توان یک تست تصادف کامل دانست. در تصاویری که سایپا منتشر کرده خودرو شاهین در یک موسسه که معلوم نیست کجاست به صورت کامل از جلو به دیواری برخورد می‌کند، این تست در سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت رخ داده است؛ سرعتی که البته از سرعت تست اصلی تصادف در اروپا که توسط موسسه یورو ان کپ انجام می‌شود هشت کیلومتر کمتر است.

با کاهش سرعت هشت کیلومتری در تست تصادف، بخش زیادی از نیرو کاهش پیدا می‌کند. نکته دیگر ناقص بودن تست تصادف منتشر شده است. تست‌های تصادف از زوایای مختلف خودرو رخ می‌دهند و اصلی‌ترین تست تصادف از روبرو و از بخش راننده با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت است.

خانه » ایمنی خودروهای داخلی در تصادف + فیلم تست تصادف خودروی شاهین سایپا

ایمنی خودرو در اروپا

در اروپا مشتریان از طریق اطلاعات و ستاره‌های موسسه یورو ان کپ متوجه می‌شوند خودرویی که می‌خرند تا چه میزان ایمنی دارد.

خودروهای پنج ستاره بالاترین ایمنی را دارند، خودروهای چهارستاره خوب، سه ستاره متوسط، دو ستاره ضعیف و یک ستاره خیلی ضعیف هستند.

شرکت‌های داخلی مانند ایران خودرو و سایپا ادعا می‌کنند برخی خودروهای خود را در موسسات معتبر اروپایی که زیر نظر یورو ان کپ است، تست کرده‌اند و دو تا سه ستاره ایمنی گرفته‌اند اما هیچ گزارشی از این ستاره‌ها در موسسات اروپایی وجود ندارد.

سایپا قبلا ادعا کرده بود خودرو تیبا را که در اصل پراید توسعه یافته است، ایمن‌تر کرده و این خودرو می‌تواند دو ستاره ایمنی اروپا را بدست آورد. این شرکت باز هم ادعای مشابهی را مطرح و ادعا کرده خودرو شاهین سایپا هم می‌تواند سه ستاره ایمنی اروپا را بدست آورد.

درباره سه ستاره ایمنی ادعای مشابهی توسط ایران خودرو نیز منتشر شده است.

دو خودرو جدید ایرانی، شاهین سایپا و کی ۱۳۲ ایران خودرو هستند. خودرو شاهین روی پلت فرم نسل اول تویوتا یاریس که خودرویی با چهار ستاره ایمنی محسوب می گردد ساخته شد.

کی ۱۳۲ هم روی پلت فرم پی اف یک پژو که سه تا چهار ستاره ایمنی را در خودروهای مختلف دارد، توسعه پیدا کرد.

ویدئو ایمنی خودروهای داخلی – تست تصادف شاهین

البته باید دید آیا شرکت‌های ایرانی از همان موادی استفاده می‌کنند که شرکت‌های ژاپنی یا اروپایی در پلت‌فرم خوداستفاده کرده‌اند.

هم اکنون در اروپا علاوه بر بحث ایمنی ساختاری خودرو، اضافه شدن وسایل پیشگیری از تصادف هم بسیار مهم شده است.

خودروها باید بتوانند علاوه بر ساختار قوی در تست تصادف از وسایل کمکی برای جلوگیری از تصادف و خطر هم استفاده کنند. این خودروها همچنین باید برای عابران پیاده هم امن‌تر شوند.

حتی اگر خودروهای جدید داخلی ساختاری نزدیک به خودروهای متوسط اروپایی در تست تصادف در یک دهه قبل پیدا کرده باشند به دلیل استفاده نکردن از وسایل پیشگیری از تصادف، همچنان فاصله زیادی با خودروهای استاندارد در جهان دارند.

سال‌هاست یکی از انتقادهای اصلی که متوجه صنعت خودرو داخل است، به ایمنی خودروها باز می‌گردد.

با وجود اینکه تولید پراید بالاخره به دلیل امنیت پایین متوقف شده‌است اما همچنان بسیاری از خودروهای شرکت سایپا بر پایه این خودرو ساخته می‌شوند.

کمال ‌‌هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفته بود: «در تحلیل تصادفات ایران طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.»

https://tasadofnews.ir/%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d8%aa%d8%a7-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%86%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88/

تست تصادف خودروی شاهین سایپا

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=33455
  • نویسنده : تصادف نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : https://tasadofnews.ir
  • 2086 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز