تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
93

بررسی آمار تصادفات جاده ای ایران

  • کد خبر : 14860
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۴:۰۶
بررسی آمار تصادفات جاده ای ایران

با بررسی آمار تصادفات جاده ای متوجه آمار بالای کشته شدگان در این حوادث می شویم. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال ۲۰۲۰، ششمین علت  مرگ و میر در سراسر جهان و دومین علت سال های از دست رفته زندگی به علت ناتوانی در […]

با بررسی آمار تصادفات جاده ای متوجه آمار بالای کشته شدگان در این حوادث می شویم. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال ۲۰۲۰، ششمین علت  مرگ و میر در سراسر جهان و دومین علت سال های از دست رفته زندگی به علت ناتوانی در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش همین سازمان، چنانچه اقدامات مناسب در جهت کاهش میزان حوادث رانندگی صورت نگیرد، تا پایان سال ۲۰۲۰، مرگ های ناشی از این حوادث به ۶۷ درصد افزایش خواهد یافت. قابل توجه است که ۹۰ درصد از حوادث رانندگی در كشورهاي در حال توسعه رخ مي دهند، كشورهايي كه نسبت وسايل نقليه به جمعيت خيلي كمتر از آن چيزي است كه در كشورهاي توسعه يافته وجود دارد.

بررسی آمار تصادفات جاده ای در ایران

بررسی آمار تصادفات جاده ای در ایران نشان می دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از آن بیش از بیست برابر کشوری مثل ژاپن و همچنین دو برابر همسایه غربی ایران یعنی ترکیه است. در ايران در سال ۱۳۸۷ به تنهايي ۲۲۹۱۸ نفر از تمامي گروه هاي سني به دليل حوادث رانندگی كشته شده اند.

عکس آمار

اين تعداد كشته بیشترین تعداد را در بين ۲۲ كشور منطقه مديترانه شرقي شامل مي شود كه در مجموع ۳۰ درصد کل مرگ های ناشي از حوادث رانندگی در منطقه را به خود اختصاص مي دهد. ايران از نظر میزان جمعيت رتبه سوم را در بين ساير كشورهاي منطقه داراست (۳/۱۳درصد جمعيت منطقه). این در حالی است که ۳۲ درصد كل خودروهاي منطقه در ايران قرار دارد. باید توجه داشت که ميزان مرگ ناشي از حوادث رانندگی در جهان و منطقه به ترتيب ۸/۱۸ و ۲/۳۲ به ازای ۱۰۰۰۰۰ نفر است. این میزان در کشور ایران ۸/۳۵ در ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت است یعنی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. حوادث رانندگی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر جوانان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال در ایران می باشد.

آمار تصادفات جاده ای

بررسی آمار تصادفات جاده ای در استان گیلان

بر اساس بررسی آمار تصادفات جاده ای پزشکی قانونی کشور، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در استان گیلان در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۵، ۵۰۸ نفر گزارش شد که از این تعداد ۴۱۴ نفر مرد و ۹۴ نفر زن بودند، گزارشات این سازمان حاکی است که میزان مرگ و میر در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۲/۵ درصدی داشته است، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۵، ۱۲۷۵۱ نفر که ۹۹۵۹ نفر مرد و ۲۷۹۲ نفر زن بودند وگزارش شد که نسبت به سال ۱۳۹۴ با کاهش ۶/۲ درصدی همراه بوده است.

همچنین براساس آمار پزشکی قانونی کشور، مصدومین حوادث رانندگی در استان گیلان در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ ، ۱۰۰۴۰ نفر بود که از این تعداد ۶۹۳۵ نفر مرد و ۳۱۰۵ نفر زن بودند، گزارشات این سازمان حاکی است که تعداد مصدومین در این بازه زمانی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش ۵/۳ درصدی داشته است. تعداد مصدومین ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۵، ۲۶۳۹۰۴ نفر که از این تعداد ۱۸۹۳۴۲ مرد و ۷۴۵۶۲ زن بودند و نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۲/۸ درصدی داشته است.

راه های جلوگیری از تصادفات جاده ای

برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این حوادث باید در اولویت برنامه های پیشگیری سیستم تروما قرار گیرد. یکی از راه های موثر پیشگیری آموزش همگانی است؛ ولی باید یادآوری کنیم که آگاهی فقط یک بخش از پیشگیری از تصادفات را تحقق می بخشد، بخش مهم دیگر که خیلی تاثیرگذار است، به کار بستن و استفاده صحیح از روش های آموزش داده شده در پیشگیری از حوادث رانندگی است. در وبسایت تصادف نیوز به بخشی ساده اما مهم از پیشگیری از حوادث رانندگی اشاره می شود و می توانید مقالات آموزشی ما را از بخش آموزش پیگیری نمایید.

حدود ۹۰ درصد از حوادث رانندگی به علت خطای انسانی رخ می دهد. این حوادث ممکن است برای هوشیارترین رانندگان هم اتفاق بیفتند. مهم نیست که مهارت افراد در چه حد باشد، بدون شک برخی تصادفات اجتناب ناپذیرند. با این حال، راهکار هایی وجود دارند که می توان با اجرای آن ها احتمال وقوع این حوادث بالقوه را کاهش داد. توجه کنید که رانندگان بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث رانندگی دارند؛ به طوری که یک راننده با رانندگی غیر ایمن نه تنها جان خود، بلکه جان گروه بسیاری از افراد جامعه از جمله عابرین پیاده، سرنشینان خودرو و دیگر وسایل نقلیه را به خطر می اندازد.

لازم به توضیح است که مطالعه نکات آورده شده در این وبسایت، برای همه گروه های سنی مفید  می باشد.

مطالعه بیشتر :

اخبار بیشتر 

آموزش های مربوط به تصادفات و رانندگی 

تحلیل ها و پرونده های موضوعی تصادف نیوز 

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=14860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4

تصادف نیوز