تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
89

اجتناب از تصادفات با خودرو

  • کد خبر : 30985
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۱۵
اجتناب از تصادفات با خودرو

برای اجتناب از تصادفات با خودرو چه کارهایی را می توان انجام داد مقدمه: اجتناب از تصادفات با خودرو چه کارهایی را می توان انجام داد! تصادفات مدام اتفاق می افتند، وقتی رانندگی می کنید.فقط به خود فکر نکنید بلکه به خانواده تان نیز فکر کنید، این امر نه تنها به رانندگی ایمن تری منجر […]

برای اجتناب از تصادفات با خودرو چه کارهایی را می توان انجام داد

مقدمه: اجتناب از تصادفات با خودرو چه کارهایی را می توان انجام داد! تصادفات مدام اتفاق می افتند، وقتی رانندگی می کنید.فقط به خود فکر نکنید بلکه به خانواده تان نیز فکر کنید، این امر نه تنها به رانندگی ایمن تری منجر می شود بلکه می تواند در وقت و هزینه های غیرضروری صرفه جویی کند.

برای اجتناب از تصادف با خودرو می توان به نکات زیر توجه کنید:

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر

۱- سرعت خود را کم کنید

اجتناب از سرعت زیاد برای کاهش تصادفات ، سرعت زیاد زمان واکنش را کاهش و احتمال تصادف را افزایش می دهد. هرچه سریعتر بروید، کم کردن سرعت سخت تر می شود. وقتی نتوانید سرعت خود را کم کنید، حادثه در کمین شماست.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر

۲- در لاین خود بمانید

رانندگی دفاعی به این معنی است که شما فکر کنید کسی دارد از شما جلو می افتد و لاین خود را در جاده حفظ نکنید. بهتر است به لاین خود بچسبید و از این جور راننده ها دوری کنید.اجتناب از دفاع اصرار به دفاع نداشته باشید( الان بهت نشان می دهم که چطور راهت را می بندم) . وسوسه نشوید که به آن ها درس بدهید ، فایده ای ندارد. این واقعیت را بپذیرید که همیشه کسانی هستند که بیشتر از شما عجله دارند. به عنوان یک قاعده کلی از لاین چپ اجتناب کنید. چون بیشتر تصادفات در این لاین اتفاق می افتد. در لاین راست در صورت بروز ناگهانی مشکلی شما می توانید سریع مسیر را تغییر دهید یا به شانه جاده بروید و “جا های فرار” بیشتری در این لاین دارید.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر

۳-برای اجتناب از تصادفات خودرو با هر دو دست روی فرمان رانندگی کنید

در صورت بروز شرایط اضطراری، قرار گرفتن دو دست روی فرمان به شما قدرت کنترل بیشتری روی خودرو می دهد. تصور کنید وقتی که در یک موقعیت خطرناک با یک دست رانندگی کنید این به معنای تفاوت بین ایمنی و تصادف است. شما آن ثانیه ثانیه های با ارزش را از دست می دهید. پس دستان خود را در ساعت ۱۰ و ۲ نگه دارید. اگرچه ممکن است وضعیت راحتی نباشد، اما در صورتی که نیاز به تغییر مسیر ناگهانی داشته باشید، بیشترین انعطاف پذیری را به شما می دهد.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر

۴-به ماشین جلوی خود نچسبید

برای اجتناب از تصادفات هرچقدر ترافیک به آرامی در حال حرکت باشد بازهم باید حداقل دو ثانیه فاصله بین خودروی شما و اتومبیل پیش رو باشد. هرچقدر این فاصله را کمتر کنید اگر راننده مقابلتان روی ترمزهایش کوبید نمی توانید به موقع واکنش نشان داده و ترمز بگیرید. این امر خصوصاً در زمان پرترافیک بسیار مهم است، چرا که خودروها بلافاصله پس از شروع حرکت ، توقف می کنند. اگر فاصله را با آن ها حفظ کنید، هم کمتر ترمز می گیرید و هم در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید. این همه ایست و شروع برای وسیله نقلیه شما خوب نیست.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۵-از چراغ های راهنمای خود به درستی استفاده کنید

همیشه از چراغ راهنمای خود استفاده کنید، حتی اگر فکر می کنید هیچ کسی نیست. هنگام تغییر مسیر در آزاد راه، حداقل دو ثانیه قبل علامت بدهید نه بعد ، یا در حین تغییر لاین، تا دیگران بدانند که شما قصد چه کاری دارید و در صورت بروز مشکل بتوانند به موقع واکنش بدهند.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۶-برای اجتناب از تصادفات چشمان خود را حرکت دهید

دائم به عقب ماشین روبرو خیره نشوید. بهتر است به صورت دوره ای چشم های خود را به سمت آینه های جانبی، آینه دید عقب و به ۱۰-۱۵ ثانیه جلوتر بگردانید. با این کار می توانید وضعیت خطرناکی را که ممکن است رخ دهد قبل از وقوع مشاهده کنید و پیش بینی کنید که چگونه تردد کنید. با نگاهی به خودرو های کمی جلوتر مطلع می شوید که آیا باید فورا ترمز بگیرید یا نه. به علاوه می توانید نقطه کور خود را نیز کنترل کنید و بفهمید آیا تغییراتی که در لاین خود می خواهید ایجاد کنید بی خطر است یا نه.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۷-همیشه کمربند ایمنی ببندید

طبق قانون در بسیاری از کشورها، همه خودرو ها باید دارای کمر بند ایمنی باشند و باید رانندگان و سرنشینان از آن استفاده کنند. مهم نیست که کجا هستید، چه نوع خودرویی دارید و به کجا رانندگی می کنید، بستنش تنها یک ثانیه طول می کشد ولی می تواند در یک تصادف جان شما را نجات دهد.کودکان باید همیشه در صندلی تقویت کننده یا صندلی ویژه کودک باشند تا جایی که به قد و وزنی برسند که بتوانند به تنهایی بنشینند (تا هشت سال). هرگز کودک را در اتومبیل یا صندلی تقویت کننده روی صندلی جلو یا صندلی دیگری که به کیسه هوا مجهز است قرار ندهید. فقط کودکان بالای ۱۲ سال مجازند روی صندلی جلو بنشینند.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۸-بین دو وسیله نقلیه دیگر پارک کنید

بسیاری از تصادفات کوچک در پارکینگ ها، هنگام پارک یا خارج شدن از محل پارک اتفاق می افتند. اگر در فضایی که وسیله نقلیه دیگری نیست پارک می کنید، باعث می شوید خودروهای دیگر این فرصت را داشته باشند تا هنگام تلاش برای پارک کردن، به وسیله نقلیه شما برخورد کنند. اما اگر بین دو وسیله نقلیه دیگر پارک کنید، احتمال اینکه خودرو های دیگر سعی کنند در کنار شما پارک کنند و به شما برخورد کنند، کاهش می یابد.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۹-هنگام رانندگی فقط رانندگی کنید

اگر می خواهید با تلفن صحبت کنید، دستورالعمل ها را بخوانید، یک میان وعده بخورید یا با گوشی خود پیام بدهید، بهتر است توقف کنید. چون فقط یک تا دو ثانیه حواس پرتی باعث ایجاد مشکل برای شما می شود. یا مانعی را در وسط جاده نمی بینید یا ماشینی جلوی شما سبز می شود. این امر هم برای واکنش سریع خودتان مهم است، اگر دیگران هم خیلی مراقب نباشند شما از آنها دوری می کنید. داشتن تمرکز ۱۰۰ درصد در رانندگی به شما کمک می کند تا از رانندگانی که در حال ارسال پیام کوتاه، غذا خوردن …هستند اجتناب کنید.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۱۰-از رانندگی در شب خودداری کنید

بیشتر تصادفات در شب یا در ساعات پایانی صبح اتفاق می افتد. به این دلایل که دیدن دشوارتر است، هم شما و هم سایر رانندگان خسته شده اید و زمان واکنش شما کندتر است و این امر رانندگی را به طور کلی خطرناک تر می کند. از طرفی در شب شانس بیشتری برای مواجهه با یک راننده مست خواهید داشت.

۱۱-هنگام رانندگی با تلفن مکالمه نکنید یا پیامک ندهید

اگر نگاهتان به تلفن باشد یا فکرتان به جایی غیر از جاده باشد، احتمال تصادف وجود دارد. تقریباً یک چهارم کل تصادفات رانندگی در آمریکا مربوط به استفاده از تلفن همراه است. این یعنی ۱٫۳ میلیون تصادف.

۱۲-برای اجتناب از تصادفات سعی کنید از رانندگی در هوای بد خودداری کنید

آب و هوای ناپایدار اعم از مه، باد، باران یا برف به این معنی است که خودروی شما نمی تواند عملکرد عادی داشته باشد و همچنین خودرو های اطراف شما نیز نمی توانند درست عمل کنند(صرف نظر از اینکه راننده خوبی هستید یا هستند) و حتی اگر هیچ کس در اطراف شما نباشد، بازهم خطر تصادف ناشی از آب و هوای بد را دارید ، در اینجا باید چند نکته را بخاطر بسپارید:

در باران یا برف همیشه برف پاک کن های شیشه جلوی خودرو خود را روشن کنید.

شیشه جلوی خود را از یخ و مه پاک کنید.

چراغ های جلوی خود را روشن کنید تا به دیگران کمک کنند شما را ببینند.

در صورت امکان سعی کنید از رانندگی در برف خودداری کنید، اگر باید در برف بیرون بروید زنجیر چرخ ببندید، سرعت خود را خیلی کم کنید، از ترمز و پدال گاز به آرامی استفاده کنید و فاصله توقف را افزایش دهید.

۱۳-هرگز راننده مست را نپذیرید

برای اجتناب از تصادفات داشتن یک “راننده آگاه و مشخص” همیشه بهتر است. اجازه ندهید کسی مشروب خورده است رانندگی کند. بعلاوه هرگز بعد از مصرف مشروبات الکلی رانندگی نکنید. حتی یک آبجو می تواند توانایی شما در رانندگی ایمن تغییر دهد. به هر حال، رانندگی در حالت مستی، رانندگی پر مساله است، به خصوص برای پلیس که می تواند گواهینامه شما را برای همیشه توقیف کند.

۱۴-وقتی خسته هستید رانندگی نکنید

خواه شب باشد یا روز هنگامی که خسته هستید(به خصوص اگر زود به چرت زدن می افتید) رانندگی نکنید چون مغز شما قادر به درک تمام محرک های اطراف خود نیست و زمان واکنش شما مختل می شود. وقتی این اتفاق می افتد شما در موقعیت خطرناکی قرار می گیرید بدون اینکه حتی خودتان متوجه باشید. توجه داشته باشید که برخی از داروها باعث خواب آلودگی می شوند و رانندگی را بسیار خطرناک می کنند. اگر داروی جدیدی را شروع کرده اید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید رانندگی کنید.

۱۵- برای اجتناب از تصادفات با خودرو مراقب نزدیک شدن به وسایل نقلیه اضطراری باشید

این وسایل نقلیه(نظیر آمبولانس و آتش نشانی) می توانند در برخی شرایط الگوی عادی چراغ های راهنمایی و رانندگی را نادیده بگیرند. حتی اگر چراغ شما سبز باشد، نباید حرکت کنید. بهتر است به سمت راست و روی شانه جاده حرکت کنید تا آن ها عبور کنند.

۱۶-باد لاستیک های خود را به درستی تنظیم کنید

طبق مطالعه اخیر، پنج درصد از کل وسایل نقلیه بلافاصله قبل از تصادف مشکلات مربوط به لاستیک داشتند.

وسایل نقلیه با لاستیک های کم باد، سه برابر بیشتر از سایر وسایل نقلیه درگیر تصادف مربوط به مشکلات لاستیک می شوند. علاوه بر این، لاستیک هایی کم باد، خطر گرم شدن بیش از حد و خرابی دارند و تأثیر منفی بر عملکرد و طول عمر آج دارند.

۱۷- برای اجتناب از تصادفات ،خودروی خود را سرویس دوره ای کنید

وقتی ماشین شما تحت سرویس منظم قرار دارد، احتمال تصادف به دلیل نقص فنی بسیار کاهش می یابد. ترمزها را چک کنید و اجازه دهید مکانیک سلامت آن را بررسی کند.

۱۸-شیشه ها و آینه های خود را تمیز نگه دارید

خیلی ساده بگوییم، برای جلوگیری از تصادفات، باید قادر به دیدن باشید.

اگر بینایی شما حتی اندکی کم شده باشد، ممکن است یک ثانیه حیاتی را که باید مسیر خود را تنظیم کنید از دست بدهید. آینه ها را نیز به خوبی تنظیم کنید، اگر نتوانید ببینید چه چیزی پشت سر شما، پهلوی شما یا در نقطه کور شما قرار دارد، احتمال تصادف شما بسیار زیاد است.

اجتناب از تصادفات با خودروهای دیگر
۱۹-برای اجتناب از تصادفات خودرو به طور مرتب تیغه برف پاک کن های خود را تعویض کنید

در شرایطی که به آب و هوای نامناسب(برف یا باران) برخورد کنید، ضروری است که برف پاک کن ها به خوبی کار کنند. اگر آنها درست کار نکنند، شما نمی توانید بیرون از ماشین خود را ببینید و به درستی تعیین کنید که چه چیزی در مقابل شماست و چه فاصله ای از شما دارد. این کار را می توانید خیلی راحت انجام دهید.

مطالب مرتبط

رانندگی در فصل زمستان و چالش هایش – رانندگی در برف

منبع اصلی

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=30985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2

تصادف نیوز