تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
83

دستفروشی یا بازی با جان درکنار جاده ها – پرونده موضوعی دستفروشی

  • کد خبر : 832
  • 10 شهریور 1399 - 5:51
دستفروشی یا بازی با جان درکنار جاده ها – پرونده موضوعی دستفروشی

اگر در جاده های کشور تردد کرده باشید حتما چشمتان به دستفروشان کنار جاده خورده است. دستفروشی یکی از دغدغه ها و  مشکلات ‌شهرهای بزرگ شده است ، که در روزهای پایانی سال با بیشتر شدن تعداد دستفروش ها در سطح شهر بیشتر از قبل دیده میشوند و هر چند این شهرها سال‌ها است که […]

اگر در جاده های کشور تردد کرده باشید حتما چشمتان به دستفروشان کنار جاده خورده است. دستفروشی یکی از دغدغه ها و  مشکلات ‌شهرهای بزرگ شده است ، که در روزهای پایانی سال با بیشتر شدن تعداد دستفروش ها در سطح شهر بیشتر از قبل دیده میشوند و هر چند این شهرها سال‌ها است که با این مشکل روبرو هستند و دست و پنجه نرم می کنند اما تا کنون مدیریت شهری و مسولان در این امر  راه حلی برای این معضل پیدا نکرده و یا اینکه از کنترل شان خارج شده است.

تعداد بیش از حد دست فروش‌ ها در روزهای پایانی سال در برخی راه ها و جاده های  اصلی و همچنین مرکزی شهر منجر به چند برابر شدن میزان ترافیک و همچنین باعث افزایش خطرات تصادف برای عابران و خودروهای دیگر  که در حال تردد هستند می‌شوند.

دستفروشی در کنار جاده به عنوان یک پدیده جدید در سالهای اخیر در شهرها و روستاهای کشور در ساعات مختلف شبانه روز به خصوص در ساعات شب و در حاشیه شهرها جایی که از ماموران شهرداری خبری نیست رواج پیدا کرده و منجر به این شده که کشاورزان و باغداران مخصوصا آنها که زمین شان نزدیک جاده ها می باشد محصولات خود را درحاشیه جاده بساط کنند تا برای خود و خانواده خود نان شبی فراهم کنند و سود بیشتری به دست آورند.

خطرات دستفروشی در کنار جاده ها

اکثر  دستفروش ها خود تولید کننده هستند و محصولات اضافی خود را که شامل میوه  ها و سبزیجات تازه می باشد، مستقیما به رانندگان و عابران پیاده عبوری می فروشند. تازگی و زیبایی میوه و سبزی هر بیننده ای را از خود بیخود می کند البته اگر این همراه با قیمت مناسب هم باشد برای هر بیننده ای جذاب خواهد بود.

خطرات حضور دستفروش در کنار جاده : حواس پرتی و تغییر مسیر ناگهانی رانندگان

رانندگان با دیدن این دست فروشان از مسیر اصلی خود به صورت ناگهانی تغییر مسیر داده که این تغییر مسیر ناگهانی منجر به عدم ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه شده و به هر چیزی که در مسیرشان قرار گیرد برخورد می کنند و باعث  بروز تصادف می شود. تعدادی از رانندگان نیز بدون توجه به جاده و دیگران در مسیر مستقیم و البته در وسط خیابان جهت خرید از دست فروشان ماشین خود را متوقف می کنند که این خود علاوه بر اینکه باعث  ایجاد ترافیک در مسیر می شود رانندگان ناشی دیگر هم که در این  مسیر درحال حرکت هستند را به هر علتی متوجه آنها نمی شوند با این ماشین ها برخورد می کنند که این می تواند منجر به ترافیک و  تصادفات زنجیره ای گردد که این امر بخصوص در فصل زمستان که جاده کاملا لیز می باشد بسیار محتمل تر است .

تعدادی از رانندگان نیز که خرید خود را انجام داده اند در هنگام خروج از پارک با وسایل نقلیه خود توجهی به اطراف نکرده و بطور ناگهانی وارد خیابان می شوند که این کار ضمن برخورد با وسایل نقلیه های  توقف کرده دیگر باعث تصادف  و برخورد  با عابران پیاده  عبوری و همچنین خود دست فروشان نیز خواهد شد.

خطرات حضور دستفروش در کنار خیابان : خروج عابران از پیاده رو

تعدادی از این دست فروشان در معابر اصلی شهرها بساط خود را پهن می کنند و ضمن اینکه موجب حواس پرتی رهگذران از پیاده راه ها می شوند باعث می شوند این افراد به علت اینکه دست فروشان راهشان را سد کرده اند مسیر دیگری را انتخاب کرده و از خیابان عبور کنند که این امر خود باعث تصادف آنها می شود. تعدادی از دست فروشان تابلوهای تبلیغاتی رنگارنگ خود را در وسط خیابان قرار می دهند و یا اینکه یک نفر تابلوی تبلیغاتی را در دست خود نگه می دارد  تا توسط دیگران بهتر دیده شود که این کار باعث برخورد وسایل نقلیه به آنها شده و ممکن است در اثر این برخورد پرت شده و به خود دست فروشان و همچنین عابران پیاده که در حال تردد هستند برخورد کرده و باعث زخمی شدن و حتی باعث از دست دادن جان آنها شوند.

تعدادی از دستفروشان که خود دارای وسیله نقلیه مانند گاری و وانت بار و.. می باشند وسایل نقلیه خود را در مسیر اصلی جادها قرارداده تا توجهات را به خود جلب کنند و راحت تر محصولات خود را به فروش برسانند اما به اینکه ممکن است خودشان باعث اصلی بروز تصادف و  همچنین موجب  از بین رفتن بساط و سرمایه ایی که دارند شوند توجهی نمی کنند.

 

دستفروشی یا بازی با جان درکنار جاده ها

 

راه حل دستفروشی در کنار جاده ها در دست کیست؟

واضح است که دستفروشی در آینده نیز بیشتر خواهد شد اگردر مقابل دستفروشی که آخرین راه برای معیشت شان است بایستیم؛ در واقع باعث بسته شدن آخرین روزنه های امید به زندگی را برای این افراد شده ایم، و همین امر باعث میشود بخشی از آنان دست به کارهای دیگری بزنند که می‌تواند گاهی غیرمجاز مانند سرقت و… باشد، چرا که دستفروشی آخرین شانس بقاء این افراد است.

با تاکید بر اینکه عوامل اجتماعی و اقتصادی بسیاری نقش بسزایی در شکل‌گیری دستفروشی دارد و بنابراین نمی‌توان آن ها را با بی توجهی حذف کرد، پس باید با برنامه ایی دقیق و کارشناسی شده و ساماندهی انها به مکانهای بی خطر باعث کاهش ترافیک و تصادفات که علت اصلی آن ها دست فروش ها در راه ها و همچنین جاده های اصلی هستند شویم و این امر میسر نمیشود جز پیگیری و اصرار به حل این موضوع و مساعدت و همکاری مسئولان محترم.

سایر مطالب مرتبط با پرونده موضوعی دستفروشی در حاشیه جاده ها :

دست فروشان کنار جاده

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3

تصادف نیوز