تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
79

تصادف دام – تصادف احشام در جاده ها

  • کد خبر : 25073
  • 10 آبان 1399 - 8:59
تصادف دام – تصادف احشام در جاده ها

تصادف با دام و برخورد با حیوانات وحشی به گزارش سایت تصادف نیوز، در کشور ما، چرای دام به صورت سنتی چالشهای فراوانی را برای رانندگان و نیز محیط زیست ایجاد نموده است. به دلیل کمبود زیرساختهای دامپروری صنعتی در ایران، بسان عصر قدیم، چوپانها و گله ها در بیابانها و مراتع کشور به فعالیت […]

تصادف با دام و برخورد با حیوانات وحشی

برخورد با حیوانات

به گزارش سایت تصادف نیوز، در کشور ما، چرای دام به صورت سنتی چالشهای فراوانی را برای رانندگان و نیز محیط زیست ایجاد نموده است. به دلیل کمبود زیرساختهای دامپروری صنعتی در ایران، بسان عصر قدیم، چوپانها و گله ها در بیابانها و مراتع کشور به فعالیت مشغول هستند. مساله جایی ایجاد می شود که گله ها وارد جاده ها و مسیرهایی می شوند که اساسا عبور حیوانات از آنها خطرناک است و تصادف دام و یا تصادف احشام در جاده ها دور از انتظار نیست.

تصادف دام - تصادف احشام

تصادف دام در مناطق مختلف کشور

در جاده های شمال کشور، رهاسازی گاوها در جاده ها به یک معضل اساسی تبدیل شده است، در مناطق جنوبی کشور، شتر جای گاو را گرفته است و در مناطق مرکزی، گله های گوسفند در جاده ها خودنمایی می کنند. این عوامل منجر به این شده است که برخورد  احشام با وسایل نقلیه عبوری، یکی از چالشهای اصلی برای حوادث رانندگی مبدل شود.

در کشور ما طبق آمار موجود ۴/۰ درصد از کل مرگ ومیر ناشی از برخورد وسایل نقلیه با حیوانات می باشد البته هیچ آمار رسمی در ارتباط با تعداد حیوانات کشته شده در جاده های ایران در دست نیست . این احشام نقش بسیار مهمی در تصادفات شدید به ویژه در مناطقی که دارای جاده های پر پیچ و خم هستند مانند جاده های شمال کشور دارند. حضور این حیوانات، ناگهانی و تقریبا غیر قابل اجتناب است. از پیامدهای منفی این تصادفات جراحت و مرگ حیوانات، خطر برای سرنشینان خودروها، نابودی گونه‌های در معرض خطر، تلف شدن دام‌ها یا حیوانات خانگی، آسیب به خودروها، هزینه‌های مالی برای خودروها و جاده‌ها می باشد.

بررسی تصادف دام در استان گیلان

در مقاله ای که در استان گیلان به بررسی تصادفات با دام پرداخته شده است نشان داده شد که بیشترین تصادفات در مرکز استان شهرستان رشت و شهرهای تالش و رضوانشهر اتفاق افتاد، علاوه بر آن یکی از مشاغل مهم و درآمدزا در این مناطق استفاده از گاو و گوسفند می باشد که باعث شده این مناطق به نقاط پرخطر تصادف تبدیل شود.در این مطالعه که توسط گروهی از محققان مرکز تحقیقات ترومای جاده ای انجام شد نتایج مطالعه را بر اساس نقشه GISبه تصویر کشیدند و به این  نتیجه رسیدند.

روش های پیشگیری از تصادف با حیوانات

 

از جمله تمهیدات دیگر  در جاده های روستاعی و فرعی عدم کاشت محصولات کشاورزی به عنوان غذای مورد علاقه حیوانات در حواشی جاده ها است و باید کاشت آنها با فاصله مناسب از جاده باشد. می توان در محورهای پر خطر با ایجاد فنس کشی در جاده ها جلوی این نوع برخوردها گرفته شود. رفتار انسانی مهمی که باید تغییر نماید رها کردن دام ها بدون چوپان در مسیرهای تردد وسایل نقلیه بخصوص درهوای بارانی و در وضعیت لغزنده بودن کف جاده است.

متاسفانه به دلیل اینکه تغذیه دامها علوفه می باشد، صاحبان دامها بخصوص گاو و شتر آن ها را در روستاها و مناطق جاده ای رها نموده تا اقدام به تغذیه از علوفه نمایند. راهکار مناسب برای این مساله اعطای تسهیلات علوفه برای کشاورزان و روستائیان است که به جای رهاسازی حیوانات در روستا و جاده ها، در طویله به تغذیه بپردازند.  رعایت سرعت مجاز و توجه به علایم راه ها به تنهایی می تواند از شمار زیادی از این تصادفات پیشگیری نماید. ممکن است انسانی بخواهد با سرعت زیاد جان خود را به خطر بیندازد و به حیات خود پایان دهد ولی نباید زندگی موجود زنده دیگری را بخطر انداخته و به حیاتش لطمه ای وارد نماید.

زنگ خطری را برای مسئولین پاسخگوی حوادث رانندگی

نتایج تحقیقات اطلاعاتی فراهم می آورد که می تواند برای ارتقا دانش جامعه همگانی در زمینه این تصادفات مفید باشد. ضمنا می تواند زنگ خطری را برای مسئولین پاسخگوی حوادث رانندگی به صدا در آورد تا اقدامات مداخله ای پیشگیرانه را در مورد این نوع از تصادفات بکار بندند. از جمله  راه حل های منسب دیگر  استفاده از چراغ های سیگنال روشنایی اتومبیل ، ایجاد آلارم صوتی برای هشدار به حیوانات و نصب علائم هشدار دهنده عبور حیوانات ، به ویژه در جاده های کوهستانی جلوی این نوع تصادفات را گرفت . در همین حال، هیچ گاه مساله برخورد احشام حل نخواهد شد، مگر اینکه رانندگان رفتار خود را تغییر دهد که یکی از عوامل موثر جهت کاهش همه نوع تصادفات  ایجاد تغییر رفتار در رانندگان می باشد.

روش‌های گوناگونی برای تغییر رفتار رانندگان وجود دارد:

تصادف دام

  • باید براید پیشگیری از تصادف دام  از سرعت خود در مناطق خطر خصوصا در هنگام شب بکاهند(برخورد با سرعت بالاي ۵۰ كيلومتر بر ساعت، حتي براي حيوانات كوچكتر مانند گربه سانان، صدمات غيرقابل باوري ايجاد مي كند. همچنين سرعت بالا موجب از دست دادن كنترل وسیله نقليه، ترمز ناگهاني و تصادف نقليه هاي پشت سري مي شود).
  • الزاما همه سرنشينان باید كمربند ايمني ببندند.
  • مشاهده دو طرف جاده و توجه به جلو تا حداكثر ميزان ديد توسط راننده و تمام سرنشينان انجام شود.
  • دقت و هوشياري بيشتر مخصوصا هنگام طلوع و غروب خورشيد كه ميزان ديد كاهش يافته و فعاليت حيوانات بيشتر مي شود.
  • شيشه و چراغ هاي جلوي خودرو حتما تميز شود.
  • عدم سبقت از ساير وسایل نقليه و فاصله مجاز با وسیله نقلیه روبرویی رعايت شود.
  • در صورت مشاهده حيوان از دور از سرعت خود کاسته و در موقع رسیدن به نزدیکی حیوان به آرامي از کنار او عبور نمایند و نيز رانندگان دیگر را با روشن كردن فلاشر آگاه نمایند.
  • در تاريكي هوا هرگز از نور قوي و بالاي چراغ هاي جلو به صورت ممتد استفاده نشود. نور قوي سبب خيره شدن حيوانات به چراغ شده و سبب سكون حيوان مي شود.
  • درصورت سكون حيوان، با بوق زدن متناوب و خاموش و روشن كردن چراغ هاي جلوي خودرو، حيوان را از جلوي جاده به خارج مسير هدايت دهند.
  • در صورت مشاهده پرندگان در حاشيه جاده يا هنگام پرواز آنها از روي جاده و در مسير ، جهت جلوگيري از برخورد، با به صدا در آوردن بوق آنها را رم دهند. پرندگان بلافاصله با شنيدن صداي بوق، مخروط انتشار صوت را خالي كرده و براي راننده تونلي را باز خواهند كرد.

اقدامات بعد از برخورد با حیوانات

برخورد با حیوانات

  • بعد از تصادف با دام، نسبت به رفع خطر براي ساير خودروها اقدام و پست هاي پليس و راهداري و از همه مهمتر با شماره تلفن گویای ۱۵۴۰محیط زیست که بصورت شبانه روزی می باشد فورا”اطلاع رسانی نمایند.
  • هركس كه مسوول حركت و هدايت حيوانات است، هنگام عبور از عرض يا طول معابر در شب، بايستي از علایم سيار مانند فانوس، چراغ هاي الكتريكي، دستانه يا راكت شبرنگ دار استفاده نمايد. رانندگان نيز موظفند با ديدن حركت گله و رمه از سرعت خود كاسته و در صورت لزوم تا عبور حیوان توقف نمايند.
  • نمکی که روی جاده‌ها ریخته می‌شود، نیز حیوانات را جذب می‌کند و احتمال تصادف را افزایش می‌دهد؛ لذا باید در پاشیدن نمک در زمستان، دقت کافی در این زمینه اعمال شود. همچنین جمع‌آوری لاشه حیوانات مرده از جاده‌ها برای تأمین امنیت جاده‌ها ضروری است، زیرا گاهی حیوانات دیگر به سمت لاشه‌ها می‌آیند و خود خودروها هم برای اینکه لاشه را دور بزنند، ممکن است با خودروهای دیگر یا گاردریل برخورد کنند. در شهرهایی مثل نیویورک و تورنتو، شماره تلفن‌های خاصی برای درخواست جابجایی لاشه حیوانات وجود دارد
  • جمع‌آوری لاشه حیوانات مرده از جاده‌ها برای تأمین امنیت جاده‌ها ضروری است، زیرا گاهی حیوانات دیگر به سمت لاشه‌ها می‌آیند و خود خودروها هم برای اینکه لاشه را دور بزنند، ممکن است با خودروهای دیگر یا گاردریل برخورد کنند. در شهرهایی مثل نیویورک و تورنتو، شماره تلفن‌های خاصی برای درخواست جابجایی لاشه حیوانات وجود دارد.

مطالب آموزشی تصادف نیوز

مطالب تحلیلی تصادف نیوز

اخبار تصادف نیوز

فروشگاه تصادف نیوز

کانال آپارت تصادف نیوز

 

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=25073

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

تصادف نیوز