تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۰ 7 ذو القعدة 1442 Wednesday, 16 June , 2021
2

استراتژی و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود ایمنی راه ها

  • کد خبر : 31513
  • 04 خرداد 1400 - 9:57
استراتژی و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود ایمنی راه ها

با توجه به اثرات مخرب سوانح رانندگی در جوامع انسانی امروزه از سوی سازمان های جهانی که برنامه ریزی و ارزیابی وضعیت توسعه یافتگی کشور ما را در دستور کار قرار داده اند شاخص مربوط به ایمنی راه و مدیریت سوانح ترافیکی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد. از طرف دیگر لزوم تدوین […]

با توجه به اثرات مخرب سوانح رانندگی در جوامع انسانی امروزه از سوی سازمان های جهانی که برنامه ریزی و ارزیابی وضعیت توسعه یافتگی کشور ما را در دستور کار قرار داده اند شاخص مربوط به ایمنی راه و مدیریت سوانح ترافیکی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد. از طرف دیگر لزوم تدوین برنامه مدون و سرمایه گذاری در بخش ایمنی که در سطح ملی و استانی انجام می گیرد نیازمند رویکرد جامع و دقیق در خصوص در نظر گیری هرچه بیشتر عوامل مختلف تاثیر گذار در سوانح رانندگی است./ منتشر شده در وبسایت تحلیلی،خبری و آموزشی تصادف نیوز /

سوانح رانندگی و ایمنی راه
عدم برنامه ریزی و تخصیص بودجه مناسب موجب هدر رفتن سرمایه ها

متاسفانه برنامه ریزی ها و تخصیص منابع ملی و امکانات موجود در کشور در جهت رفع معضلات مورد اشاره بر اساس طرح جامع کارشناسی شده و در نظرگیری معیارهای اساسی انجام نمی گیرد. این موضوع سبب هدر رفتن سرمایه های مالی و جانی و کاهش بازدهی و کارآمدی سازمان های ذی ربط شده است و تدوین یک طرح جامع و ملی با ارائه راهکارهای موثر و کارشناسی شده می تواند گره گشای خیلی از معضلات باشد .

تلاش سوئد در کاهش تصادفات رانندگی

می توان با تدوین و اجرای یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله تصادفات رانندگی را به نصف و حتی یک سوم میزان فعلی رساند: به عنوان مثال کشوری نظیر سوئد که آمار تلفات رانندگی در آن خیلی پایین است با این حال برنامه ای را دنبال می کند که میزان تلفات انسانی در تصادفات رانندگی را تا سال ۲۰۲۲ به صفر رساند.

کاهش تصادفات نیازمند عزم ملی است

این امر شرایط سیاسی، الزامات و تعهد ملی خاصی می طلبد و زمان اقدام و عمل مناسب همین امروز است. در این راستا همه بخش های جامعه اعم از بخش های دولتی ، سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین تمام ارگان ها ئ اشخاص باید از تمام نیروهای بالقوه خود استفاده کنند . مجلس، دولت ، وزارتخانه ها، پلیس راهور، استانداری ، مراجع ذی صلاح محلی ، شرکت ها و سازمان هایی که زمینه ساخت  و واردات ماشین آلات خودرو ، سوخت ، تایر و … فعالیت دارند، شرکت های بیمه ، شرکت های حمل و نقل جاده ای ، دانشگاه ها ، مدارس ، سرویس های امداد و نجات، کلیه رسانه های ارتباط جمعی و … همه و همه در تامین ایمنی ترافیک نقش به سزایی دارند. علاوه بر آن کاربران و استفاده کنندگان از شبکه راه ( رانندگان،مسافران،عابرین پیاده) بیشترین و مهم ترین نقش را در این راستا ایفا می کنند.

تا هنگامی که نگاه ها و دیدگاه ها نسبت به شناخت عوامل موثر بر تصادفات تغییر نکند رفع مشکل به سادگی انجام پذیر نخواهد بود. برای بهبود وضعیت تصادفات رانندگی عزمی جدی نیاز است همان طور که شهروندان باید قوانین را درست و دقیق رعایت کنند ، خوروسازان هم باید کیفیت خودروها را بالا ببرند و دو لت نیز باید به فکر بهبود وضعیت راه های کشور باشد.

پیشنهاد تشکیل سازمان با عنوان سازمان پیشگیری از حوادث ترافیکی

تشکیل سازمان با عنوان سازمان پیشگیری از حوادث ترافیکی با رهبری دولت ( رئیس جمهور) برای هدایت و هماهنگ سازی اقدامات جهت افزایش ایمنی ترافیک در سطح ملی و کاهش تصادفات رانندگی ضروری است. این سازمان باید دارای قدرت اختیار ، مسئولیت برای تصمیم گیری و کنترل منابع و هماهنگ کردن تلاش های بخش هایمختلف دولت باشد. این سازمان باید تامین مالی کافی داشته باشد و به طور رسمی و عمومی پاسخگوی عملکرد خود باشد. این سازمان و یا آژانس رهبری می تواند وظایف خود را خودش انجام دهد و یا به سازمان های دیگر مانند استانداری ها ، موسسات و مراکز تحقیقاتی و انجمن های حرفه ای محول نماید و سیاستگذاری تمام ئارگان های مرتبط با تصادفات ترافیکی را با تشکیل مدیریت واحد و داشتن منابع مالی کافی در این زمینه هماهنگ نماید.

نقش سازمان های غیر دولتی (NGO ها )
تصادف / تصادفات / تصادف مرگبار

سازمان های غیر دولتی از جمله جمعیت طرفداران ایمنی که نمایندگی آن جمعیت در گیلان از بدو شکل گیری خود در سال ۱۳۹۳ تا کنون نقش موثری در حساس نمودن عموم اقشار مردم و گیلانیان عزیز و مسئولین استانی نسبت به ایمنی ترافیک ،اطلاع رسانی در مورد صدمات و خسارات ناشی از تصادفات ترافیکی با ارائه راه حل های موثر رویارویی با سیاست های غیر موثر و همچنین با تشکیل همایش ها ، سمینارها ، ارسال پیام های ایمنی از طریق رسانه ها ، معرفی رانندگان حرفه ای برتر (از نظر ایمنی ) ، پخش بروشورها ، نصب بنرها در مکان های حساس و… داشته است.

موسسات غیر دولتی در سایر کشورها

در کشور های دیگر نیز سازمان های غیر دولتی دوشادوش دولت در بخش ایمنی ترافیکی به موفقیت هایی رسیده اند و باعث کاهش تصادف در کشور خودشان شده اند مانند موسسه خانواده های قربانیان حوادث ترافیکی در آرژانتین و یا انجمن جوانان آگاه در لبنان و انجمن دوستان برای زندگی در هندوستان در حوزه فرهنگ سازی ، حساس سازی ، پیشگیری از تصادفات رانندگی و حمایت از آسیب دیدگان حوادث ترافیکی به فعالیا می پردازند. با همکاری گروه های مختلف مانند خیرین، اشخاص و چهره های مشهور هنری، ورزشی و … در این زمینه می توان نقش موثری در کاهش حوادث رانندگی داشته باشند.

طرح های پیشنهادی برای بهبود ایمنی راه ها:
  1. تدوین طرح جامع و ملی برای کاهش تصادفات رانندگی
  2. ۲-   2- تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان پیشگیری از حوادث رانندگی با رهبری رئیس دولت
  3. تامین منابع مالی و نیروی انسانی ماهر متخصص در سازمان های مرتبط با ایمنی راه ها (راهداری ،پلیس راهور،اورژانس،هلال احمر،آتش نشانی)
  4. ۴-   4- ارتقا سطح فرهنگ صحیح رانندگی در کشور، بازنگری و تغییر روش ها در صدور گواهینامه رانندگی ،سخت گیری و قانون مندی در تمامی مراحل صدور گواهینامه
  5. ارتقای ایمنی جاده ها با رعایت اصول استاندارد جهانی ووایجاد حفاظ های جاده ای در حوزه روستاها ، کاهش سرعت رانندگی در جاده های روستایی
  6. با عنایت به بوم گردی و جاذبه های توریستی در روستا ها عنایتن ویژه ای از لحاظ افزایش ایمنی راه های روستایی به خصوص مناطق شرق و غرب گیلان مناطقی همچون گشت و قلعه رودخان ،ماسوله و ماسال و اسالم و … در غرب گیلان و اشکورات ، سیهکل ، املش ، چابکسر، در شرق گیلان
  7. افزودن تکنولوژی و فن آوری های نوین و سیستم های حمل و نقل هوشمند در حوزه ترافیک
  8. جلوگیری از ادغام ترافیک برون شهری یا ترافیک درون شهری با احداث کنار گذر شهری به خصوص شهرهای غرب گیلان و مرکزی شهر رشت و بندر انزلی
سایر پیشنهادات:
  1. شناسایی رانندگانی که با ریسک بالا رانندگی می نمایند و بررسی آنها از نظر روحی و روانی
  2. ترغیب و تشویق مسافران به استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا به صورت خانوادگی با وسایل نقلیه عمومی مسافرت نمایند
  3. ۱۱-  رسیدگی عاجل به وضعیت معیشتی و رفاه هرچه بیشتر رانندگان و ناوگان های عمومی کالا و …
  4. تدوین قوانین مربوط به تولید و یا واردات موتور سیکلت با همراه داشتن تجهیزات ایمنی
  5. ارتقای آموزش عابرین پیاده و موتور سواران و دوچرخه سواران
  6. ممنوع کردن تعداد سرنشین هر موتور سیکلت بیش از یک نفر
  7. افزایش ایمنی راه در ۳۰ کیلومتری شهرها که ۶۰ درصد تصادفات را دارا می باشند
  8. توصیه ائمه جمعه و امامان جماعت به مردم جهت رعایت قوانین و مقررات رانندگی
  9. کارهای تحقیقاتی گسترده در دانشگاه ها در زمینه تصادفات رانندگی و ایجاد رشته مرتبط با حوزه ترافیک +حمل و نقل + مهندسی ترافیک + روان شناسی ترافیک
  10. افزایش همکاری مردم با پلیس راهور به خصوص در حوزه برون شهری ،گزارشات تخلفات رانندگی
  11. ساخت فیلم های سینمایی تلویزیونی ،کارتن و بازی های رایانه ای با مضمون فرهنگ و آموزش ایمنی و جلوگیری از پخش فیلم هایی که ترویج فرهنگ رانندگی تهاجمی و خشونت رانندگی می نمایند
  12. روشنایی کلیه جاده های استان گیلان در شب که در اکثر سال مه آلود می باشد برای رویت بیشتر رانندگان ئدر حال عبور نسبت به تردد عابرین پیاده
برنامه های عملیاتی آموزش عمومی و همگانی برای ارتقا و بهبود ایمنی راه ها
  1. توسعه آموزش های لازم برای آمد و شد ساکنان حاشیه راه ها و خیابان ها
  2. آموزش عابرین پیاده
  3. آموزش دانش آموزان حاشیه راه ها و والدین آن ها
  4. آموزش ساکنان روستاهای حاشیه راه ها ،  دامداران و کشاورزان
  5. آموزش کارگران کارخانه جات و کارگاه های حاشیه راه ها
  6. آموزش دانشجویان مراکز علمی واقع در حاشیه راه ها
  7. آموزش راکبین دوچرخه سوار و موتورسیکلت سواران
  8. اموزش رانندگان حمل و نقل عمومی برون شهری
محمود کوچک پور دبیر اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان

محمود کوچک پور دبیر اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان

دسترسی به مطالب بیشتر :

آموزش
تحلیل

اخبار

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=31513
  • نویسنده : محمود کوچک پور
  • ارسال توسط :
  • منبع : http://tasadofnews.ir
  • 112 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
گفتگو با ما
ارسال