تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
88

اجتناب از مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی / هندزفری هم خطرناک است

  • کد خبر : 19194
  • 15 مهر 1399 - 6:29
اجتناب از مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی / هندزفری هم خطرناک است
باور نادرستی رواج دارد که رانندگان خیال می کنند صحبت با تلفن همراه تا زمانی که از هندزفری استفاده کنند امن است و اشکالی ندارد.

اجتناب از مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی

مکالمه با هندزفری هم خطرناک است

صحبت کردن با تلفن همراه حتی بدون در دست گرفتن گوشی (هندز فری) به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. بررسی حالات مختلف مثل ترمزکردن یا راندن ماشین نشان داد که رانندگی ضمن صحبت با تلفن همراه چه هنگام استفاده مستقیم از آن و چه هنگام استفاده از هندزفری به همان اندازه رانندگی در حالت مستی باعث اختلال در تمرکز حواس راننده و دقت وی می‌شود. متاسفانه استفاده‌ کنندگان از تلفن‌ های همراه مانند کسانی که مشروبات الکلی می‌ نوشند باور ندارند که این کار باعث پرت شدن حواسشان می‌ شود.

راننده باید از صحبت کردن با تلفن همراه و یا ارسال پیامک و حتی مشاهده محتویات گوشی هنگام رانندگی بپرهیزد. مطالعات نشان داده اند که پیامک دادن یا خواندن آن سرعت واکنش راننده را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر استفاده از تلفن همراه حین رانندگی برای فرد ضروری است، بهتر است خودرو را متوقف کرده و با آرامش به مکالمه بپردازد. اگر راننده فکر می کند که نمی تواند در برابر پیامک زدن یا تلفن زدن هنگام رانندگی مقاومت کند، بهتر است آن را در داخل خودرو ولی دور از دسترس خود قرار دهد تا نتواند حین رانندگی جواب دهد. حداكثر قضيه این است که فرد پشت خط، چند دقیقه ای بیشتر منتظر می ماند اما هرچه باشد بهتر از وقوع تصادف است.

هندزفری

شکل های مکالمه با تلفن همراه

استفاده از هندزفری، استفاده از بلندگوی ماشین، انواع هدفون و … نیز همچون در دست گرفتن گوشی جزو مکالمه با گوشی محسوب می شود و موجب حواس پرتی راننده می گردد. این حواس پرتی به این علت بروز می کند که شما در حین مکالمه توان ذهنی خود را بین کارهای مختلف تقسیم می کنید و نمی توانید صد درصد تمرکز خود را بر رانندگی و جاده بگذارید . علاوه بر این سایر عوامل حواس پرتی مانند صدای بچه های داخل ماشین، خوردن و آشامیدن و… را اضافه نمایید که در مجموع موجب بروز خطرات بسیار زیادی می شوند.

دکتر گراهام هول از اساتید روانشناسی دانشگاه ساسکس آمریکا می گوید باور نادرستی رواج دارد که رانندگان خیال می کنند صحبت با تلفن همراه تا زمانی که از هندزفری استفاده کنند امن است و اشکالی ندارد.

اما این صحبت کردن با هندزفری می تواند به همان اندازه حواس راننده را پرت نماید به این دلیل که فرد حین صحبت سعی می کند تا صحبت های خود را به صورت تصویری در ذهن خود بسازد و این اتفاق می تواند منابع تحلیل اطلاعات تصویری در مغز را مصرف می کند و می تواند باعث اختلال در دیدن تصاویر واقعی در جاده شود.

نتایج یک پژوهش

در یک پژوهش از تعدادی از داوطلبان درخواست شد تا در حالی که جمله هایی می شنوند رانندگی کنند. یک گروه جملاتی که نیاز به تصورات بصری کمتری داشتند و یک گروه دیگر جملاتی که نیاز به تصورات بصری بیشتری داشتند می شنیدند. نتایج نشان داد که رانندگان  وقتی از بلندگو صدایی می شنوند که حواسشان را پرت می کند ، در پاسخگویی به شرایط اضطراری جاده به طور قابل توجهی بدتر عمل کردند. کسانی که مجبور بودند تخیل بصری خود را به کار گیرند از همه بدتر عمل کردند. شما در صورت استفاده از تلفن همراه هندزفری ۰٫۹۸ ثانیه نسبت به حالت غیرفعال سرعت کمتری در پاسخگویی به خطرات دارید.

در پژوهش های دیگر مشخص شد که افرادی که ذهنشان از رانندگی منحرف شده است در حالی چشمشان به جاده است از دیدن خطرات جاده عاجز هستند. همچنین مشخص شد که گوش دادن به رادیو به میزان کمتری رانندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالب آموزشی دیگر :

آموزش 

لینک کوتاه : https://tasadofnews.ir/?p=19194
  • نویسنده : تصادف نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : https://tasadofnews.ir
  • 1161 بازدید
  • 4 دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4

تصادف نیوز